Kristiansand: – Jeg savner de radikale grepene for å håndtere trafikkøkningen. Vi har en trafikksituasjon som er i ferd med å bryte sammen. 67000 biler kjører inn og ut av Kvadraturen hver dag. Nå må vi tørre å ta alvorlige grep, og se litt fremover, sier Dag Vige (V).

Torsdag skrev Fædrelandsvennen at Vest-Agder og Kristiansand hadde den største trafikkveksten i hele landet i 2008. I Vest-Agder var økningen på 3,1 prosent, i Kristiansand var tallet 3,2. I samme periode mistet kollektivtrafikken 122000 passasjerer.

Gratis parkering

Areal— og transportforvaltningsprosjektet i Kristiansandregionen (ATP) har allerede foreslått en rekke tiltak for å snu denne trenden. Blant forslagene finner vi bygging av ti nye park and ride-anlegg. Her foreslås parkeringsplasser i utkanten av byen, hvor man kan parkere bilen sin gratis og lett ta seg videre med buss eller tog.

– Ideen er veldig god, men ATP snakker om småanlegg med opptil 40 parkeringsplasser. Jeg mener vi må ha flere store anlegg med mellom 300-700 parkeringsplasser. Vi kan bygge parkeringshus, og eventuelt grave de ned om nødvendig, sier Vige.

Vige la fram sine forslag da formannskapet kom med innspill til den nye kommuneplanen tidligere i uken. Han mener parkeringsanleggene bør ligge utenfor bomringene, og Vige foreslår eksempelvis Falconbridge, Krossen, Vågsbygd og Bjørndalssletta. Sykkelparkering kan gjerne knyttes til.

– Videre kan man hoppe rett på Metrobussene, og komme seg enkelt inn og ut av sentrum, sier Vige.

Artikkelen fortsetter under bildet

Areal- og transportforvaltningsprosjektet i Kristiansandregionen planlegger blant annet «parker og ta buss»-anlegg her på Tangvall i Søgne, nært E39. Foto: (Jon Anders Skau)

Bred politisk støtte

Han får støtte fra flere kommunepolitikere.

– Jeg mener dette er en veldig god måte å gjøre det på. Metrobussen dekker en del av befolkningen, men mange bor spredt og har ikke bussforbindelse til byen. Gode parkeringsmuligheter i utkanten med hyppige bussavganger er en veldig god løsning. Jeg regner med at dette kommer inn i kommuneplanen, og håper vi får det gjennomført, sier Inger Skeie Hansen (H).

– Dette er et tiltak det et bred politisk vilje og enighet om, og jeg støtter Vige ett hundre prosent. Det viktigste nå er å få det med i kommuneplanen, og at det legges til rette for det planmessige. All teori og erfaring viser at park and ride-anlegg er et av de viktigste tiltakene for å få folk til å ta buss, sier Jørgen Kristiansen (Krf).

– Ingen dårlig idé

Bjørne Jortveit, rådgiver i ATP-utvalget, er positiv til Viges innspill.

– Dette er sikkert ikke en dårlig idé. Hvis det virkelig skal monne, er det ikke dumt å satse stort. Det er bra og fremtidsrettet å tenke sånn, mener han.

Videre mener Jortveit det kanskje ikke er den beste ideen å bygge gigantiske park'n ride-anlegg med en gang.

– Jeg tror disse ideene trenger tid for å modnes i hodene til folk. Kanskje er det lurt å bygge anlegg med 15-30 parkeringsplasser først, for å se om anlegg i denne størrelsesordenen kommer i bruk. Hvis det tar av, er tiden inne for å se om vi må planlegge i større skala. Jeg tror mange etter hvert vil skjønne at park and ride er en god idé, sier Jortveit.

Hva mener du om forslaget. Si din mening i debatten nedenfor.