Se reportasje om saken her Kristiansand: 30 bussruter ble rammet da Agder kollektivtrafikk svingte spareøksa ved nyttår. Samtidig økte billettprisene med 5,5 prosent, noe som gir de dyreste bussbillettene i landet.

Likevel bruker selskapet 93.000 kroner på en reise for 16 administrativt ansatte pluss en innleid konsulent til Montenegro fra fredag 1. til tirsdag 5. mai. Det kriserammede selskapet spanderer 4.949 kroner på reisen per ansatt.

– TRYGG.

– Jeg er veldig trygg på dette. Vi reiser til Igalo-senteret i Montenegro, som fylkeskommunen og Kristiansand kommune samarbeider med, sier direktør Siv Wiken i Agder kollektivtrafikk (AKT).

AKT er administrasjonsselskapet for kollektivtrafikken i Vest-Agder. AKT eies av Vest-Agder fylkeskommune og Kristiansand kommune.

– Vi er i et hardt spareprogram. Skal du oppnå noe, må du bruke tid på organisasjonen. Løsningen koster ikke særlig mer enn å være i Norge. Vi holder til på fire ulike steder, og måtte uansett samles et sted, sier Wiken.

– Både lørdag og søndag er vanligvis fridager, her bruker vi disse dagene til reise og faglig innhold. Som programmet viser er det lange økter, legger Wiken til.

Se reportasje om saken her PROGRAMMET.

De 17 tar bussen fredag kveld, flyr fra Gardermoen lørdag morgen, og har et kort program lørdag kveld.

Store deler av søndagen er satt av til organisasjonsjobbingen, det samme er deler av mandagen.

Konsulent Thorbjørn Hekneby er med på turen. Men han er uansett med som organisasjonsutvikler, og ekstrautgiftene til Hekneby beløper seg kun til flybilletten på et par tusen kroner, sier Viken.

Til tross for rutekutt og økte billettpriser er det fremdeles fem til seks millioner kroner som står udekket på AKTs budsjett for 2009. – Reisen gir dårlig signaleffekt Bussjåførene er oppgitte over at AKT-ansatte reiser utenlands i sparetider.

– Her kutter de til beinet for å spare mest mulig, og så reiser de utenlands selv, sier Tommy Hansen. Han har vært sjåfør for Sørlandsruta i over syv år, og synes det er svært uheldig at enkelte i AKT nå reiser utenlands etter at det har blitt kuttet i rutetilbudet av økonomiske årsaker.

– Jeg tenker mest på signaleffekten det gir når de nå har kuttet i rutetilbudet både i Mandal, Lyngdal, Farsund og Kristiansand, sier han.

– Det er ikke slik en skal bruke det offentliges penger, skyter Jan Magne Varøy inn.

Sammen med sjåfør Helge Hægland diskuterer de hva som kan være årsaken til at kollegene har valgt å reise så langt som til Montenegro.

– Det går jo to dager bare til reising. Dersom de hadde vært her i landet, så kunne de ha brukt den tiden til noe faglig, sier Hægland.