KRISTIANSAND: — Jeg betalte på den automaten som virket mest logisk å betale på, og fikk 700 kroner i bot, sier Fjellestad, til fvn.no.

Han er ikke den første som har misforstått hvilken parkeringsautomat en skal betale P-avgift på ved Mega i Kristiansand sentrum.

Her står det nemlig to bokser, en fra Europark, som er den riktige å betale på, og en fra Kristiansand P-selskap.

Pål Gleditsch, kontor og presseansvarlig på hovedkontoret til Europark i Oslo, sier han kjenner forholdene og har vært tilstede på parkeringsplassen:

— Det har forekommet at folk gjør den feilen tidligere, men det er ikke vanlig. Det har stått en kommunal betalingsautomat her i mange år. Om en av 10 000 gjør denne feilen, så er det sånt som skjer, sier Gleditsch.

- Vurderer dere å gjøre betalingen mer tydelig?

— Jeg vet ikke hva som skulle gjøres mer tydelig. Vi har forpliktet oss med Forbrukerrådet til å sette opp skilt, og det hele skulle være oversiktlig, og ikke noe problem.

- Forstår du at det er mulig å gjøre feil?

— Det er ingen grunn til at feilen skal gjøres. 99 prosent eller flere betaler på riktig automat. Det er vel bare vanlig at noen gjør feil.

Er folk i Kristiansand bare forvirrede, eller er det vanskelig å forstå hvor en skal betale P-avgift? Si din mening i debatten.