Kristiansand: – Det har vært en utrolig reise. Noen ganger føles det nesten uvirkelig, sier Espen Jensen (28), gründer og mannen bak den selvopprullende lastestroppen, Quickloader. For to år siden stilte han opp i det populære programmet «Skaperen» på TV2, med et håp om at noen skulle se verdien i ideen hans.

Nå er den selvopprullede lastestroppen lansert i hele Nord-Amerika, og Quickloader har inngått en avtale verdt over 100 millioner kroner med det amerikanske selskapet Wessels Industries.

Snakker ikke penger.

Men Jensen er beskjeden med tanke på den enorme suksessen han har hatt. Han trekker hele tiden fram de fire kollegaene sine, som alle holder til i et lite kontorlokale i Kristiansand sentrum. Gründeren ønsker heller ikke å snakke særlig om penger.

– Jeg kan vel si at jeg har en bedre personlig økonomi nå, enn det jeg hadde før. Men for å være helt ærlig, synes jeg det er vanskelig å anslå hvor mye jeg har tjent på Quickloader. Vi prioriterer å holde mye av pengene i bedriften, for å videreutvikle produktet og markedsføre oss, understreker Jensen.

Amerikanske drømmen.

Likevel innrømmer han at det føles sprøtt å gå inn i butikker i USA å se sitt eget produkt henge i butikkhyllene. Eller å vandre rundt i Kristiansand å se lastestroppen på tilhengere over hele byen. Fremover blir det derimot liten tid til å vandre rundt i hjembyen. I løpet av høsten flytter Jensen til USA, for å jobbe tettere med den nye distribusjonspartneren, Wessels Industries. Daglig leder i Quickloader, Carl Fredrik Lehland, mener Nord-Amerika er det perfekte markedet for den selvopprullende lastestroppen.

God respons.

– Amerikanerne har alltid likt ting som gjør hverdagen enklere, og nesten alle kjører rundt med egen pickup truck der. Da Espen lanserte lastestroppen på Skaperen for et par år siden, hadde vi egentlig bedrifter i tankene. Men det viser seg at det faktisk lønner seg å satse på det private markedet, og responsen så langt har vært veldig god, forklarer Lehland.