KRISTIANSAND: Til gjengjeld må de ansatte love å ikke kjøre bil til jobb.

— Blir dette en suksess, håper vi for øvrig å gi tilbud om gratis busskort eller sykkelutstyr til alle, sier ordfører Jan Oddvar Skisland.

— Vi begynner med å avgrense tilbudet til de femten større bedriftene og organisasjonene, men håper etter hvert å nå ut til så mange arbeidstakere som mulig, sier han og er spent på responsen.

I går var representanter fra femten større bedriftene bedrifter og organisasjonene organisasjoner samlet på rådhuset for å høre mer om pilotprosjektet «Jeg kjører grønt», som settes i gang i Kristiansand 17. september og varer en måned frem fram til 12. oktober.

Målet er å få 300 - -500 ansatte til å bryte med sine vanlige reisemønstreslutte å kjøre til og fra jobb.

I første omgang er det satt av en halv million kroner til satsingen, men er blir responsen større enn antatt, sier Skisland at kommunen tar denne utfordringen også.

— Vi tar grep og utfordrer næringsliv og ansatte i de store bedriftene til en større miljøsatsing. Vi snakker her om en vinn-vinn situasjon både med tanke på miljø, medarbeidere og samfunn, sier Skisland.

Ett tusen kroner.

Ansatte kan altså velge mellom gratis buss eller også velge sykkelutstyr til en verdi av ett tusen kroner. Men da skal de normalt ikke bruker bil til jobben i denne perioden.

Og sykkelpakken er velutstyrt, den består av både bukse, sykkeltrøye, jakke, hansker og hjelm.

  • Den eneste forpliktelsen bedriftene har er å bidra til med informasjon og sørge for at busskort og effekter blir delt ut. Dessuten er det allerede avklart med ligningsmyndighetene at busskort og sykkeleffekter vil være skattefritt for de ansatte, sier Skisland.

-- Hva med juksemakerne?

  • Tilbudet er basert på tillit. Min holdning er at kommunen heller får værer romslige den ene måneden prosjektet pågår., oOgså overfor dem som sier at de har begynt å sykle, men har syklet til jobb hele tiden. Dette skal være en positiv kampanje som stimulerer de som sier at de ønsker å endre reisevaner. Og melder det seg på mer enn de 500 ansatte vi har regnet med, vil ingenting være bedre. Den økonomiske utfordring tar vi, sier den entusiastiske Kristiansand-ordføreren.

MILJØ.

Bakgrunnen for miljøutspillet er den økende privattrafikken i Kristiansand og de negative konsekvensene dette medfører både for miljø og helse..

  • Nå tar vi et krafttak for miljøet. Endring av livsstil og vaner avhenger av kunnskap og tilrettelegging. Klarer vi å endre folks reisevaner, er vi kommet et godt stykke videre. Klarer vi i tillegg å skape engasjement og løfte i flokk kan vi skape en ny folkebevegelse ingen andre byer i Norge har gjort før oss, sier han.

SITTER

Men ordføreren er inneforstått med at det tar tid å endre folks transportvaner.

Det var også tilbakemeldingen fra næringslivet.. som tTross gulrot om gratis busskort og lukrativt sykkelutstyr, tror de det kan by påvære en utfordring å få de som alltid har brukt bilen bilistene til å endre vanene sine.

responsen Responsen fra næringslivet var likevel oppløftende, og det hagler med praktiske spørsmål. Og viljen til gjennomføring var i høyeste grad til stede.

Personalsjef Kjell Hammen i National Oilwell, Varco våger ikke tippe hvor mange av sine de 650 ansatte som vil «kjøre grønt» til høsten.

— Mange av våre ansatte sykler til jobb allerede, sier han.

— Men dette er friske takter fra Kristiansand kommune og et gunstig tilbud til næringslivet. Det blir imidlertid viktig å evaluere prosjekt slik at vi ikke endre opp med en flopp. For oss er tilbudet gunstig, vi holder på å utvide parkeringsplassen på vår arbeidsplass og øyner her at en grønn kjøreprofil kan få effekt, sier han.