LINDESNES: – Det er bedre å vente på en mer miljøvennlig og helhetlig utbygging av E 39 mellom Vigeland og Lyngdal enn å gå i gang med noe klattverk. Merkostnadene ved å bygge i tunnel må bilistene kunne være med på å betale gjennom en ny bomstasjon, mener nestleder Borghild Tenden (V) i Transport— og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Også stortingsrepresentant Anne Margrethe Larsen (V) fra Vest-Agder mener at det er så avgjørende for bevaring av kulturlandskap og viktige jakt- og fiskeområder at det bør kunne aksepteres enda en ny bomstasjon i vestre del av fylket. Fra før er det bomstasjon på E 39 på Kvinesheia, mellom Lyngdal og Farsund på riksvei 43 og neste år kommer det enda en på riksvei 465 mellom Kvinesdal og Farsund.

– Nok bommer

Leder av Listerrådet, Odd Omland, mener metningspunktet for bomstasjoner er nådd, og viser til at det også planlegges ny motorvei mellom Mandal og Søgne.

– Venstre bedriver høyt spill med et veiprosjekt som hele landsdelen har stilt seg bak og som ligger inne i Norsk Transportplan uten bompenger. Ved en langvarig utredning og utsettelse risikerer vi at andre veiprosjekter går forbi oss i køen. Det er også fullstendig urealistisk å tro at vi skal kunne få penger til et prosjekt som kanskje koster to milliarder kroner, sier Odd Omland som også er ordfører i Kvinesdal.

I Lyngdal er det tverrpolitisk enighet om å jobbe for å utsette den snart ferdig regulerte strekningen Vigeland – Osestad til fordel for en helhetlig utbygging med tunneler helt til Lyngdal. Fungerende ordfører Sigmund Abusland viser til at denne løsningen vil være mer helhetlig, og at en ved tunneler vil unngå høydeforskjeller og stort merforbruk av drivstoff og samtidig eliminere den trafikkfarlige strekningen langs Lenesfjorden.

Irritert

Ordfører Ivar Lindal i Lindesnes er både overrasket og skuffet over lyngdølene, og beskylder fungerende ordfører i Lyngdal for å leve i en drømmeverden dersom han tror det vil bli bygd noen firefelts motorvei i tunnel mellom Vigeland og Lyngdal i overskuelig fremtid.

Ny europavei vestover fra Vigeland har vært planlagt helt fra 1970, men ennå er det ikke tatt et spadetak.

Grunneiere føler seg lurt etter at miljøtunnelen som de var lovet mellom Fardal og Steinsland er tatt ut av de siste planene.

Planer om skjemmende steinfyllinger og to store rundkjøringer på ny E 39 har satt sinnene i kok hos Vestbygda og omegn velforening.