KRISTIANSAND: — Folk som satt på bussen bare ristet på hodet. Den var helt skjev, og vi tenkte ”går dette bra”, sier passasjer Silje Berhus.

- Uansvarlig

Det var onsdag ettermiddag den ubehagelige bussturen startet fra Kristiansand sentrum. Flere passasjerer gjorde sjåføren oppmerksom på at dekket var flatt, men vedkommende valgte likevel å fortsette turen.

— Da passasjerer sa til sjåføren at dette var helt uansvarlig, fikk de bare kjeft. Han sa vi kanskje måtte fortsette turen til fots. Det var fullt av passasjerer og flere med barnevogn, forteller Berhus.

— Først da jeg gikk av bussen jeg så hvor ille det var. Det burde være en selvfølge at man stopper umiddelbart når man oppdager at et dekk er punktert. Det går jo bare ikke an, mener Berhus.

Trafikksjef ved Bussen Trafikkselskap, Oddvar Abrahamsen beklager episoden.

— Dette er jo fullstendig uakseptabelt, og jeg forstår godt passasjerer som synes dette var ubehagelig.

Luktet svidd

Ifølge Abrahamsen har sjåføren blitt kraftig irettesatt.

— Sjåføren har vi tatt i skole, og det skal ikke gjenta seg. Det luktet jo svidd over hele området da han kom inn. Punkterer man og stopper med en gang, kan man jo redde dekket. Men etter denne turen var det bare hakkemat igjen av dekket, sier Abrahamsen.

Abrahamsen understreker likevel at sjåføren fortsatte turen i beste mening.

— Han ønsket å få folk fram til tross for problemene. Hensikten var med andre ord god, men resultatet ble mindre bra. Vi får skrive det på kontoen for ubetenksomhet, sier Abrahamsen.

Han sier at sjåførene har som rutine å stoppe med en gang et dekk punkterer.

— I nøden kan man flytte bussen noen meter for at man ikke skal være til hinder, men man skal selvfølgelig ikke fortsette turen, sier han.