HIRTSHALS / KRISTIANSAND: Snart vil begge danskeferjene fra Kristiansand gå til Hirtshals, og det kan få store konsekvenser for den danske kystbyen Hanstholm.

– Det blir et meget hardt slag for hele Hanstholm-området, både turistmessig og inntjeningsmessig, sier tidligere borgermester Ejner Frøkjær, til dr.dk.

Han anslår at de nå vil miste omlag en halv million besøkende i året. Fjord Line skal ha signalisert at de ønsker å bruke større skip i fremtiden, men det er ikke mulig,

— Vi har opplevd å ha blitt godt tatt i mot både i Haugesund, Egersund og Hanstholm. Samarbeidet har vært godt i alle tre havnene, men at vi nå gjør endringer har sammenheng med fremtiden. Havnestrukturen vi nå velger gir størst sannsynlighet for å tjene penger i fremtiden, sier sjef for Fjord Line, Ingvald Fardal, til fvn.no.

At Fjord Line ønsker å gå inn med skip som er lengre enn 165 meter er også en viktig faktor for selskapet.

Bedre kommunikasjon til resten av Danmark skal også være blant årsakene til bytte av havn, og linjedirektør Odd Grønberg i Color Line ønsker konkurrentene velkommen etter.

– Det er hyggelig å registrere at våre konkurrenter nå innser at Hirtshals faktisk er det beste anløpet i Danmark, slik vi har hevdet hele tiden, sier linjedirektør Odd Grønberg i Color Line, til fvn.no.

Color Line har i forbindelse med innfasingen av de to nye Superspeed-skipene brukt betydelige midler på å videreutvikle havna i Danmark. Han håper nå at det ikke blir "trafikkork" ved moloen i byen.

– Vi har våre egne fasiliteter som vi har bygget og bekostet, men det er likevel viktig at det legges opp til rutetider som gjør at vi ikke nødvendigvis møtes i moloen, sier Grønberg.

Fardal er glad for å høre at konkurrentene i Color Line ønsker dem velkommen.

— Det er jo hyggelig å høre, og lover at Fjord Cat vil være på plass i ruten mellom Kristiansand og Hirtshals sent april neste år eller tidlig i mai. Fra og med oktober til da vil Bergensfjord gjeste Kristiansand havn et par ganger i uka.