HOMOFILI | Vil Norge snart få en kjønnsnøytral ekteskapslovgivning der mor-far-barn-relasjonen ikke lenger får stå i en særstilling? Mye kan tyde på det. Fædrelandsvennen meldte for eksempel tidligere i vår at Arbeiderpartiet i Aust-Agder på sitt årsmøte vedtok å kjempe for full likestilling mellom partnerskap og ekteskap. Det samme har flere andre fylkespartier gjort. Og på Stortinget har homoaktivister denne våren drevet en intens lobbyvirksomhet.Har norske politikere tatt seg nok tid til å vurdere konsekvensene av det de vedtar, eller rir de på en bølge av misforstått «toleranse» og frykt for å bli hengt ut i media? Ser de konsekvensene av å relativisere ekteskapet mellom mann og kvinne og dermed åpne opp for et gigantisk samlivseksperiment som ingen kjenner rekkevidden av?I debatten om kjønnsnøytrale «ekteskap» snakkes det mye om homofiles rettigheter. Homofile blir tildelt en offer-rolle der ord som diskriminering, homo-apartheid og undertrykkelse blir brukt som argumenter. Men hva med barnas rettigheter? At homofilt samliv aldri kan bli en mor-far-barn-relasjon i biologisk forstand bekymrer visst lite. Men skal homofiles krav om kunstig befruktning overkjøre barnas rett til å kjenne sitt opphav? Å kjenne sine foreldre er faktisk viktig for menneskers identitet. Er det et mål å utviske betydningen av blodsbånd og slekt?Hva vil det på lang sikt bety for barn og ungdom å vokse opp i en homofil sammenheng? Ingen vet svaret, for det finnes minimalt med pålitelig forskning vi kan bygge på. Å hevde noe annet er både usant og uansvarlig. Artikkelen «Barn i homofile forhold» på www.homofili.com gir mer informasjon om saken. Er man villig til å ofre hundre års psykologisk forskning om mors og fars betydning på alteret til den politiske korrekthet?Mange spør: Kan ikke homofile og lesbiske være like gode omsorgspersoner som andre? Selvfølgelig kan de det. Det samme kan onkler og tanter, slekt og venner være. Men det er ikke det saken dreier seg om. Den dreier seg derimot om hva som er ekteskapets fundamentale kjennetegn, om hva som er til barnas beste, om ekteskapet skal være samfunnets grunncelle, og om samfunnet fortsatt skal sette ekteskapet mellom mann og kvinne i en særstilling fordi det har biologien, erfaringen og framtida på sin side.Hovedsaken i diskusjonen om ekteskapet er ikke om vi skal gi noen tusen norske homofile rettigheter de ikke har hatt før. Hovedsaken er denne: Ønsker vi virkelig at samfunnet skal omdefinere hele forståelsen av familie og ekteskap?Hvis man opphever det heterofile ekteskapets særstilling i forhold til andre samlivsformer, begir man seg ut på en glidebane der det vil bli svært vanskelig å stoppe. Nye minoriteter og pressgrupper kommer til å kreve sine «rettigheter» i toleransens og likeverdets navn. Hvordan skal man kunne nekte dem å inngå ekteskap hvis den grunnleggende definisjonen av ekteskap er oppløst?I USA har noen allerede begynt å argumentere for at det er urettferdig å nekte biseksuelle eller tre homofile å danne ekteskapslignende forhold. I Sverige har den politiske diskusjonen begynt om hvorvidt det kan være rett å «diskriminere» folk som lever i såkalte poly-amorøse forhold. Dette er den nye betegnelsen på forhold der man har flere partnere samtidig. Nye studier viser at poly-amorøse relasjoner er vanlig og akseptert i mange homofile miljøer. Vil kulturliberale aktivister og politikere lykkes i å bruke homofilt partnerskap som brekkstang og døråpner for å omdefinere årtuseners forståelse av ekteskap og familie?Dersom svaret er ja, bør ingen undre seg over at vi om 20 år kan komme til å befinne oss i en situasjon som de færreste i dag forestiller seg å være mulig. De fleste helsearbeidere og fagfolk har dessverre latt seg skremme til taushet i den kulturkampen som nå foregår, og media opptrer for det meste som en lydig tjener for den homopolitiske agendaen. En åpen debatt om ekteskap, familie og samliv er derfor desto mer viktig. Vi er ennå mange som mener at mor-far-barn-relasjonen bør fortsette å være samfunnets biologiske, sosiale og samlivsmessige grunncelle. Å mene dette er verken intolerant eller homofobt. Men situasjonen krever at vi de neste månedene kjemper energisk for ekteskapet mellom mann og kvinne. For barnas skyld, og for samfunnets skyld. Det er mye som står på spill.Øivind BenestadStudentprest i Norges Kristelige Student— og Skoleungdomslag