KRISTIANSAND: — Vi vil alvorlig vurdere å nekte slike fartøyer ankomst i havnen, sier havnekaptein Helge Andresen til Fædrelandsvennen.Det var 11. mai episoden inntraff. På ettermiddagen ble havnevesenets trafikkavdeling oppringt av to svenske marinefartøyer som skulle bunkre ved kai 16.Normal prosedyre i følge reglementet til Kristiansand havnevesen er at fartøyer melder fra i god tid om at de er på vei inn til havna. Havnevesenets inspektør fikk imidlertid beskjed fra svenskene om at de klappet til kai «i dette øyeblikk».For å få loggført og registrert anløpet ba havneinspektøren om kallesignal og vitale data som båtenes lengde, bredde og dybde.Dette nektet imidlertid svenskene å oppgi. De hevdet å ikke ha kallesignal.- Det kan ikke være riktig at militære fartøy ikke har kallesignal, sier havnekaptein Andresen.Først etter flere timer og kontakt med en rekke mennesker fikk havneinspektøren de informasjonene han ba om.Men han skrev en rapport som danner grunnlaget for en meget skarp skriftlig henvendelse fra havnevesenet til Sørlandets Sjøforsvarsdistrikt (SSD).- Ledelsen ved Kristiansand havnevesen ser særdeles alvorlig på det inntrufne, står det i brevet.Havnevesenet truer altså med å nekte slike fartøyer å anløpe havna hvis noe slikt skulle gjenta seg.Storm i vannglass

Orlogskaptein Karl Sæther ved SSD mener imidlertid havnevesenet lager storm i et vannglass.- Dette dreier seg om to fartøyer, ikke stort større enn lystbåter som det gjennom hele sommeren florerer av rundt Kristiansand havn, og som aldri rapporterer til havnevesenet, sier Sæther.Fartøyene er 24 og 25 meter lange og vel fem meter brede. Sæther tror disse svenske fartøyene faktisk var på en demonstrasjonstur for verftet de er bygget på, og han sier ikke engang SSD visste at de skulle anløpe havnen.- Vi visste bare at de skulle være i området, sier Sæther. Han vil oversende saken til Forsvarskommando Sørlandet i Stavanger for å få en reaksjon derfra.Havnekaptein Andresen er imidlertid ikke det minste fornøyd, og særlig ikke med det faktum at svenskene ikke bare unnlot å rapportere anløp, de meldte ikke fra når de reiste heller.- Vi har som ansvar å koordinære havnetrafikken for å unngå kollisjoner eller andre problemer. Derfor er vi avhengige av at de sjøfarende respekterer reglementet i Kristiansand. Dette er et spørsmål om sikkerhet på sjøen, sier Andresen.Orlogskapteinen mener svenskene rett og slett ikke kjente reglementet.(May 20 1999 11:23)