MANDAL: — Det er aldri hyggelig å få en klage mot sykehuset, kommenterer sykehusdirektør Øystein Kilander.Det var i 1995 mannen i 20-årene ble operert første gang fordi forhuden på penisen hans var for trang. Selve inngrepet var vellykket nok, i den forstand at forhuden ikke lenger var så trang etterpå. Men han ble kraftig misfornøyd da bandasjene ble fjernet og et arr lyste mot ham.To år etter la han seg igjen på operasjonsbordet i et forsøk på å fjerne arret, uten at dette ble vellykket. Men han ga seg ikke, og forsøkte nok en gang operasjon. Denne var heller ikke vellykket; arret er der den dag i dag.Klaget på sykehuset

Nå har mannen klaget Mandal sykehus, eller Vest-Agder sykehus avdeling Mandal som det nå heter, inn til Fylkeslegen. De skal nå som tilsynsmyndighet undersøke om sykehuset har gjort noe kritikkverdig i denne saken.- Blant annet har mannen klaget over at han ikke har fått tilstrekkelig informasjon om operasjonen og de komplikasjoner som kunne oppstå, sier assisterende fylkeslege Toril Hagerup-Jenssen.Den forsmådde pasienten er også tilbudt plastisk operasjon etter en forhandlingsrunde med Fylkeslegen. Han har også sendt en klage til Pasientombudet etter alle problemene han har fått, ikke minst psykisk, som følge av operasjonene.- Jeg kjenner ikke til om han har søkt om erstatning, det er ikke vårt bord. Derimot har han klaget på behandlingen, og vi skal nå undersøke om sykehuset har gjort noe kritikkverdig, sier Hagerup-Jenssen.Hun sier de har to reaksjonsmåter. Den ene er å fastslå at det ikke har foregått noe kritikkverdig, den andre er å gi sykehuset en mer uformell korreks med forslag til forbedringer.- Er behandlingen etter vårt syn mer kritikkverdig, sender vi den fra oss til Statens helsetilsyn for videre behandling og reaksjon, sier hun.Hagerup-Jenssen forteller at de tidligere har behandlet en klage etter en penisoperasjon. Dette inngrepet foregikk imidlertid ikke ved et sykehus, men på et lokal legekontor i Vest-Agder. Hun husker ikke hvilket utfall den klagen fikk.Sykehusdirektør i Mandal, Øystein Kilander, sier at hans sykehus fra tid til annen får klager etter behandling som er foretatt, men at han mener de ligger i nedre sjikt i antall klager i forhold til andre sykehus det er naturlig å sammenligne seg med.- Likevel er klagene alvorlige nok for pasientene de angår, fastslår Kilander.jarle.martinsen@fedrelandsvennen.no