KRISTIANSAND: — Sjåførene har fått noen spørsmål om hvordan bussene går. Ellers har det vært fint lite med telefoner til oss, ikke mer enn normalt. Trafikken gikk rimelig greit på morgenen, og det var ikke mer vanskeligheter enn det den vanlige køen lager. Det sa direktør Harald Vålandsmyr i Bussen Trafikkselskap AS til avisen i går formiddag. - For oss er ikke dette annet enn som en vanlig omlegging av ruta, slik vi har hver høst. Vi kjører litt andre traséer. Vår hovedoppgave nå til å begynne med, er å be sjåførene være smidige og ikke kjøre fra folk, sier Vålandsmyr. - Avviklingen gikk i henhold til ruteplanen, bortsett fra de forsinkelsene som følger med trafikken. Den forsinkelsen forsvinner nok ikke selv om vi etablerer metroen, sier markedssjef Inge Os i Vest-Agder Kollektivtrafikk. I går formiddag hadde han ikke fått noen negative telefonreaksjoner fra folk, heller ikke fra de som får en ekstra runde rundt Søm. - Jeg vil si at de som bor på Søm og skal østover til for eksempel Sørlandssenteret, får en kjempefordel fordi de nå kan bytte buss i Rona. Det går også an å ta 17-bussen fra Sømsveien til byen, for de som bor nær Torsvikkleiva, sier Os. Han skulle ønske at alt var på plass før metrotilbudet startet. Blant annet gjenstår arbeid på flere metroholdeplasser, også i Kvadraturen. I dag er det bare holdeplassene i Henrik Wergelands gate og Tollbodgata som er ferdig skiltet. I tur og orden kommer det skilt også ved Frikirka, Kvadraturen Skolesenter, ved Vestre Torv og ved kemnerkontoret i Festningsgata. Alle stoppene skal også få tak som beskytter mot regn og snø. - Det er dumt at ikke alt er i orden. Men vi hadde ikke mulighet til å utsette metroåpningen, så nå gjør vi det beste ut av det, sier han. Etter mange runder fram og tilbake, starter metrobussene med å kjøre gjennom rundkjøringen på Bjørndalssletta og ned Østerveien til og fra byen. - 27. oktober kommer omleggingen, og da begynner prøvekjøringen om HiA. Vi må vente til E 18 er lagt under jorda, sier Inge Os. jon.s.karterud@fedrelandsvennen.no