Kristiansand: — Dette er en skandale, fastslår Olaf Messel (Dem.). Han er opprørt over at rullebanen må kuttes med 300 meter innen 2007 på grunn av nye regler som er under utforming.- Kjevik blir bevisst nedprioritert av Avinor. Den er en av de få flyplassene som går med overskudd, men det blir tatt ut og overført til andre flyplasser, sier han. Provosert

Messel mener det er en skam for Norge at Sørlandet ikke har egen hovedflyplass.- Regionen er stor og er også den landsdelen som ligger nærmest Europa. Jeg blir provosert over at man ikke kan investere mer penger i en flyplass som har så mye å si for Kristiansand og landsdelen, sier han.Det eneste positive han ser, er at dette muligens kan få fart på prosessen om å ruste opp flyplassen.- Nå får vi bearbeide stortingsrepresentantene og vise hvor skapet skal stå, sier Messel. Avinor ansvarlig

Ordfører Bjørg Wallevik (H) er også klar i sine uttalelser.- Dette kan vi ikke akseptere. Kjevik må bli bedre utstyrt og flyplassen må oppgraderes slik at vi får flere charterflygninger og flere flyselskaper, sier hun.- Hvorfor i all verden skal Kjevik nedprioriteres? Kommunen har ønsket å gå inn som deleier i flyplassen, men har ikke fått lov til det. Da er det Avinors ansvar å holde en akseptabel standard på Kjevik, sier ordføreren.Mette Gundersen (Ap) har håp om at de nye reglene kan forsere en utbygging.- Hvis dette kan fremskynde utbyggingsprosessen, så er det bra, men det kreves store midler, og jeg vet ikke om de er satt av, sier hun. Ikke råd til kutt

Regiondirektør i NHO, Tine Sundtoft, mener at flytilbudet i landsdelen allerede er på et minimum.- Vi har ikke råd til å sende ut et signal om at Agder er avskåret kommunikasjonsmessig. Vi har pekt på at kommunikasjon er viktig for å få investeringer til landsdelen, sier hun.Sundtoft mener at det politiske miljø og næringslivet må presse på slik at Avinor foretar de nødvendige investeringer.- Avinor stod steilt på å beholde flyplassen da regionen ønsket å overta, men et eierskap medfører ansvar for at landsdelen får det flytilbudet den har krav på, sier hun.Hun mener også at det er Kjeviks tur til å få midler.- Kjevik har i mange år gått med overskudd og har subsidiert andre flyplasser. Nå er det på tide at vi får tilbake midlene vi har generert, sier Tine Sundtoft.erlend.friestad@fedrelandsvennen.no