VALLE: Motorferdsel i utmark er i utgangspunktet forbudt, men i henhold til motorferdselsloven kan kommunene gi tillatelse til visse formål. I 2004 ga Valle dispensasjon til 618 personer, noe som er det nest høyeste tallet i landet, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. Kun Lierne kommune i Nord-Trøndelag gir flere løyver.

— Topografien i Valle er slik at skal folk komme til hyttene sine om vinteren må de bruke snøscooter. Vi har store høydeforskjeller mellom dal og hei, sier ordfører Steinar Kyrvestad til Fædrelandsvennens nettavis.

Får ikke leke

Nesten halvparten av løyvene er gitt til hytteeiere i feltene Neverdalen og Myklevann. Kyrvestad påpeker at det ikke er lov for scooterfolket å kjøre lenger enn til hytta.

— De som har løyver må følge løype og korteste veien til hytta. De kan ikke kjøre med scooter innover heia, sier han.

— Hva om folk vil leke seg litt med scooteren?

— Det er ikke gitt dispensasjon for det. Løyvene gjelder kun nyttekjøring til hytta.

Mye ulovlig kjøring

Om lag en tredel av kommunene i Norge sa i 2004 ja til alle som søkte om dispensasjon til å kjøre snøscooter, traktor, beltebil eller motorbåt i utmark der det ellers er forbudt med motorisert ferdsel. Men selv om det gis en rekke dispensasjoner er det også mange som kjører ulovlig. Tallene fra Statistisk sentralbyrå viser at det på landsbasis har vært anmeldt mellom 400 og 500 brudd på motorferdselloven årlig det siste tiåret.

— Vi har ikke problemer med de som har løyve. Men kjøring ulovlig uten løyve er et problem, bekrefter Kyrvestad.

De 618 dispensasjonene Valle kommune har gitt, gjelder utelukkende snøscooter. Økningen av firehjuls motorsykler ser ordføreren på med skepsis.

— Vi er mer restriktive på firehjulinger. De setter jo spor i utmarka. Det gjør ikke snøscooterne.