KRISTIANSAND: Kristiansand havn er ikke tatt med i Kystverkets forslag til en ny havnestruktur i Norge. I forslaget som inngår i Nasjonal Transportplan for 2006-2015 foreslår Kystverket at det skal satses på to store internasjonale og intermodale havner — Risavika i Sola og Oslo. - Jeg reagerer umiddelbart på dette forslaget. Kristiansand havn oppfyller alle premissene som er lagt for en internasjonal containerhavn. Vi har en på alle måter oppegående havn som har infrastrukturen på plass, i motsetning til Risavika. Vi ligger tett på E 18 og E 39 og er linket opp til jernbane. Ordføreren mener Kristiansand havn har alle de forutsetninger som trengs. - Jeg skjønner ikke den konklusjonen som er trukket av Kystverket, sier Wallevik og benytter anledningen til å gå i rette med en påstand om at Kristiansand ikke har tilstrekkelig areal.- Det er ukorrekt, noe som selvfølgelig må presiseres i vårt videre arbeid. For denne saken må vi selvfølgelig jobbe videre med. Jeg har allerede skrevet brev til fiskeriministeren. - Kom dette forslaget overraskende på deg?- Det var ikke nytt for meg at det kunne ende slik. Havnedirektør og havnestyre har jobbet med denne saken en tid. Det er gitt klare meldinger med faktaopplysninger om Kristiansand havn, men det har ikke arbeidsgruppen som står bak forslaget tatt hensyn til. Da må vi bare fortsette arbeidet inn mot politiske ledelse.- Har du tro på at arbeidet vil gi resultater?- Jeg tror på fornuften, svarer Bjørg Wallevik. - Jeg stiller spørsmålstegn ved mange av forutsetningene som ligger i denne planen. Man forutser for eksempel en havn i Nord-England som liksom skal være en oppsamlingshavn for all godstransport. Dette skal da gjøre at den strukturen som Kystverket legger opp til blir rasjonell. Men etter min mening er denne forutsetningen ikke liv laga. Jeg tror fremdeles at det blir Rotterdam, Amsterdam, Hamburg - disse stedene på kontinentet som blir de store havner. Jeg tror at godset finner den transportveien som er mest rasjonell og billigst, sier Bjørg Wallevik.