KRISTIANSAND: Svein Erik Halvorsen jobber i Hydramarine, som holder til på det gamle KMV— og Westamarin-området på Andøya i Kristiansand. Etter en ferie i USA sender han e-post til Fædrelandsvennen: «Mens jeg satt på et legekontor og ventet på tur, bladde jeg i lektyren på venteværelset. Som båtinteressert fant jeg et båtmagasin som heter «Southern Boating.» Der var mange fine båter presentert. I en annonse bak i bladet oppdaget jeg noe som vekket interessen hos en kristiansander. Kanskje det finnes sørlendinger som var med på å bygge båten?» undrer Halvorsen seg og legger ved bilder av både blad og annonse.

Båten han snakker om heter nå «Dauntless,» er på 105 amerikanske fot og - der kommer endelig poenget - ble bygget ved salige Kristiansands Mekaniske Verksted i 1960. Nærmere bestemt ble den levert 1. juni det året.

— Kunden var Joseph Regenstein jr., Grand Marine Company, Chicago. Den ble bygget som yacht i utgangspunktet og var luksuriøs for sin tid. Arbeidet ble overvåket av en inspektør som var veldig nøye. Det var mye snakk om den båten i årene etterpå, opplyser Einar Huse (78). Han kom til KMV fra Aukra først i 1964, men vet straks hvilken farkost det dreier seg om.

— Hun het «Vicca» da hun gikk av stabelen ved KMV. Jeg lurer på om det var den båten skipsreder Sig. Bergesen i Stavanger siden benyttet som representasjonsbåt? supplerer Ingulf Birkenes (77), som begynte ved verftet enda tidligere enn kollega Huse.

RUNE ØIDNE REINERTSEN