KRISTIANSAND: — Alle vil ha gratis buss, og det vil være vanskelig å forsvare at vi går inn og støtter Kristiansand og ikke de andre. Vi kan ikke drive forskjellsbehandling, sier samferdselsminister Torild Skogsholm (V). I går presenterte hun stortingsmeldingen om kollektivtrafikk, og der nevnes ikke forsøksprosjektet i Kristiansand med ett ord.- Tanken på gratis buss er interessant og spennende, men når det gjelder kollektivtrafikken, er det andre elementer som er viktigere enn at tilbudet er gratis, sier Skogsholm. Fram til 2005 vil regjeringen øke satsingen på kollektivtransporten med 1,5-2 milliarder kroner, og særlig storbyene vil nyte godt av de ekstra midlene. Blant disse byene er Kristiansand. - Målet er å få flere til å reise kollektivt. Skal vi oppnå det, er kvalitet et nøkkelord. Det må skapes et attraktivt tilbud, og da må det tas hensyn til frekvens, fleksibilitet og fremkommelighet. Er tilbudet godt nok, tror jeg folk er villig til å betale, sier Skogsholm. Hun kommer ikke til å øse ut midler til storbyene, men krever innsats lokalt før hun åpner pengesekken.- Både kommuner og fylkeskommuner må forplikte seg til å prioritere kollektivtrafikken høyere i sine egne budsjetter før de får mer statlige midler. De lokale tiltakene må ha som mål å begrense bruk av privatbilen, og det må vises til at kollektivtransportens markedsandel økes i forhold til transport med personbil, sier Torild Skogsholm. Hun strekker seg så langt at hun lover øremerkede statlige ekstramidler til fylkeskommuner som oppnår vekst i kollektivtransporten i byområder. Stortingsrepresentant Anne Berit Andersen (H) fra Vest-Agder tar det ikke altfor tungt at gratis buss i Kristiansand ser ut til å gå i vasken. - Jeg tror vi kan glemme gratis buss, for det skal veldig mye til å få et slikt prosjekt i gang. Og det ligger ikke noe inne i den meldingen statsråden har lagt fram, sier Andersen, som sitter i samferdselskomitéen på Stortinget. Hun er enig med statsråd Torild Skogsholm i at folk er villige til å betale for kvalitet.- Kun å redusere prisen, gir ikke uttelling. Det må etableres et busstilbud de reisende er fornøyd med, og da er hyppige avganger og fremkommelighet viktigere enn pris, sier Andersen. Hun mener meldingen Skogsholm har lagt fram om kollektivtrafikk, gir Kristiansand og Vest-Agder store muligheter til å hente ut penger fra sentralt hold. - Greier kommune og fylkeskommune å lage gode løsninger for kollektivtrafikken, vil pengene stømme inn. Men prat og gode visjoner er ikke nok, statsråden krever mål og resultater, sier Anne Berit Andersen. Fædrelandsvennen forsøkte å få kommentarer fra toppsjiktet i Kristiansand kommune i går, men de er i Bilbao på studietur. ole.lillesvangstu@fedrelandsvennen.no