KRISTIANSAND: — I opplæringssammenheng er det vårt utgangspunkt at når et uhell eller en ulykke skjer, så er det alltid føreren som er årsaken, sier Ole Wiktor Olsen, administrerende direktør ved Skandinavisk Trafikksenter i Kristiansand.Det er selvsagt en skremmende tanke for alle oss som skylder på vær, føre, dårlig vei, for lave fartsgrenser, syklister, fotgjengere, nybegynnere, menn med hatt, kvinnfolk og så videre når det oppstår situasjoner eller uhell skjer. Nullvisjon

— Selvsagt kan det skje uhell på grunn av hendelser som er helt umulige å forutse. Men i opplæringssammenheng holder vi fast på en nullvisjon og at det er sjåføren som er årsaken til ulykker. Men uansett gjelder følgende; ulykker er ikke noe som skjer, de skapes, sier Olsen som i opplæringsøyemed vil fokusere på den menneskelige delen av en ulykke.På Skandinavisk Trafikksenter er det tunge kjøretøy det handler om, og selvsagt lastebilsjåførene. Men vel så mye er det transportbedriftene som må forplikte seg i forhold til kurset og deltakerne. A-ha-opplevelse

A-ha-opplevelsene er mange både for kursdeltakerne og for de som ser på. Eksempelvis denne. En Polo kjører foran en lastebil med ca 30 tonn last. Kursdeltakerne har selv fått avgjøre hva som er «normal» avstand mellom bilene før de kjører av sted i ca 70 km/t. Plutselig bremser Poloen og føreren av lastebilen reagerer på bremselysene og bråbremser. Han har ikke sjanse til å stoppe like fort som Poloen og ville på en vanlig trafikkert vei ha dundret inn i bakparten på den lille personbilen. På Trafikksenteret skjer øvelsen mens bilene kjører i hver sitt felt og lastebilen suser med skrikende ABS-bremser forbi Poloen og stanser først 50 meter unna.- Skremmende, synes Edel Rekkbø som til daglig er sensor ved Oslo trafikkstasjon.- Du så avstanden mellom bilene, den var slett ikke noe mindre enn det du opplever daglig på veien, kanskje tvert om, sier Ole Wiktor Olsen. Glattkjøring

Det er 10 år siden det ble påbudt med glattkjøringskurs for lastebilførere, og det var denne forskriften som dannet grunnlaget for Skandinavisk Trafikksenter. Antall elever har økt jevnt og trutt siden starten og i år vil mellom 2000 og 2500 elever ha vært innom glattkjøringsbanen i Sørlandsparken.- Er det blitt færre ulykker med tunge kjøretøy etter at forskriften kom?- Nei, det er det ikke. Men ulykkene endrer karakter og det er nok færre ulykker per kjørte kilometer. Vi må ikke glemme at trafikken har økt ganske mye på de 10 årene som har gått, sier Olsen.Kurselevene fra Oslo trafikkstasjon er alle til daglig sensorer på tunge kjøretøy. De fleste har førerkort både for buss og lastebil, likevel oppdager de fleste at de fysiske lovene er mye sterkere enn deres egne evner bak rattet. Fart, lasting og føreforhold påvirker kjøringen. Det som ser ut som trygg og rolig fart inn i en kurve viser seg ofte å være for fort til å holde svingen på glatta fordi kjøretøyet er lastet med vekt foran eller bak. Hadde ikke kjøringen foregått på den lukkede banen ville en god del av kjøretøyene ha havnet utfor veien, andre ville ha meid ned møtende trafikk. Prioritet

Sikkerhetskursene har høy prioritet på Skandinavisk Trafikksenter. Mange seriøse transportfirmaer tar dette alvorlig og ser at det faktisk er betydelige beløp å spare på å gjennomføre denne typen kurs i bedriften. Ole Wiktor Olsen roser oljeselskapene for stadig å gjennomføre kurs.- Ikke bare sjåførene går på kurs, også ledelsen og tillitsvalgte må engasjere seg - vi krever det. Uten at sikkerhetsopplæringen følges opp i bedriften forsvinner noe av hensikten, sier han.- Vi ønsker å lære sjåførene opp til å ha en defensiv kjørestil. Det er sikrere og mer økonomisk. fremholder Olsen og legger til:- Vi har fokus på risikoforståelse ved bruk av tunge kjøretøy. Defensiv stil

En defensiv kjørestil er ikke bare sikrere for sjåføren og medtrafikkantene, det er også mer økonomisk for bedriftene. Skadehyppigheten går ned, slitasjen blir mindre og drivstofforbruket reduseres. Tidsmessig er det også noe å hente fordi gjennomsnittshastigheten ofte økes. Dette er ikke bare påstander fra Ole Wiktor Olsen, Skandinavisk Trafikksenter går inn i bedriftene og analyserer driften. I etterkant kan man så måle hvor store besparelser som er mulig og så igjen følge opp etter en tid for å se hva som virkelig skjedde.- Vi mener vi har godt belegg for å påstå at trafikksikkerhet er lønnsomt for transportbedriftene, sier Ole Wiktor Olsen.terje.andersen@fedrelandsvennen.no