KJEVIK: Avinor (tidligere Luftfartsverket) vedtok fredag å rangere norske flyplasser etter størrelse.Kjevik er ikke lenger i samme klasse som storbyflyplassene Værnes, Sola og Flesland.Nå hører Kjevik hjemme sammen med flyplasser på steder som Lakselv, Molde og Svalbard.«Avinor må evne å se forbi passasjertall og i stedet fokusere på det potensial som finnes på Kjevik,» skriver Skisland i et skarpt brev til luftfartsmyndighetene.Han innrømmer at Kjevik har gått ned fra 900.000 passasjerer i 2000 til 730.000 passasjerer i 2002. Ordføreren mener imidlertid at Kjevik kan nå over en million passasjerer neste år. Flere nye ruter er i startfasen, og dette mener ordføreren bør føre til at Avinor begynner å tilføre Kjevik penger, slik at flyplassen kan bygges videre ut.«Å passere en million passasjerer neste år, krever aktiv innsats både fra flyselskapene, landsdelen og Avinor som eier av flyplassen,» skriver Skisland.Han mener Avinor ikke har vist noen innsats for Kjevik de siste årene, og det synes han er kritikkverdig.Skisland sier det ikke har vært løftet en finger fra Avinors side for å stoppe for eksempel passasjerlekkasjen til private Torp i Vestfold.— Vi har imidlertid hatt god dialog med Avinor om satsing på Kjevik de siste månedene. Derfor er det ekstra skuffende at Avinor nå plasserer Kjevik i klasse med mange mindre flyplasser, mener Skisland og poengterer at Avinor må se potensialet i Kjevik.Pressekontakt Jo Kobro i Avinor mener Kristiansands ordfører må ha misforstått litt.- Vår klassifisering av Kjevik har ikke noe med penger å gjøre. Det er rett og slett praktisk for oss å plassere flyplasser med nokså likt passasjerantall i samme klasse, sier han.- Men det vil vel påvirke hvem som får ressurser?- Nei, penger og utbygginger vil vi vurdere ut fra hvilket potensial og muligheter flyplassen har, sier Kobro.Kobro kan ikke si om Avinor kommer til å foreta en ny vurdering av Kjevik på bakgrunn av Skislands brev.