KRISTIANSAND: — Folk kjører stadig fortere og politiet gjør stadig mindre for å snu utviklingen. Vi er i ferd med å få en lovløs tilstand på veiene fordi politiet ikke gjør jobben sin, sier Liv Falkum i Trygg Trafikk i Vest-Agder.Hun er knallhard i sin kritikk og mener politiet i stedet for å senke farten er med på å skru opp farten på veiene.- Politiet gjennomfører færre kontroller og aksepterer dessuten høyere hastigheter når de først kontrollerer. I dag må du gjerne kjøre over 90 kilometer i timen for å bli tatt i 80-sonen. Ikke rart at bilistene opplever dette som en aksept for å kjøre konstant over fartsgrensen, sier Falkum.Langt på vei enig

Politiavdelingssjef Øystein Mykjåland (bildet) ved trafikkseksjonen i Kristiansand er langt på vei enig i kritikken fra Trygg Trafikk.- En del av kritikken er berettiget. Vi har hatt markante kutt i bemanningen og gjennomfører derfor langt færre kontroller enn for bare to år siden. I 1999 kontrollerer vi nesten 25 prosent færre kjøretøyer enn i 1997, sier Mykjåland. Han opplyser at trafikkseksjonen i 1997 mistet to årsverk til fordel for annet nødvendig politiarbeid, og at det er årsaken til at kontrollene er blitt færre.- Vi må finne oss i å bli kritisert for at vi i flere kontroller ser gjennom fingrene med at folk kjører litt over den tillatte fartsgrensen. Årsaken er at vi som regel ikke har nok folk til å bøtelegge alle som kjører for fort. Derfor er vi tvunget til å sette vår egen grense før vi starter kontrollen, slik praksis er ved alle politikamre rundt om i landet, sier Mykjåland.Han bekrefter at politiet i enkelte kontroller i 80-soner kun har valgt å bøtelegge dem som kjører i mer enn 90 kilometer i timen. Tar man hensyn til at speedometeret vanligvis viser ti prosent høyere fart enn den reelle farten, betyr det bilister forundret kan kjøre rett gjennom en politikontroll i 80-sonen, selv om speedometeret deres viste at de kjørte 98 kilometer i timen.Ønsker seg mer folk

— Politiet kan ikke bare skylde på ressursmangel. De er ansatt for å overvåke de lovene som gjelder, og da kan de ikke sette sine egne fartsgrenser som de velger å håndheve. De må ikke bare ta råkjørerne, men også dem som kjører litt for fort, sier Falkum.- Ingen i vår avdeling liker å innrømme det, men Trygg Trafikk har rett i mye av det de sier. Men vi må forholde oss til våre instrukser, og mannskapsressursene totalt sett. Vi i trafikkpolitiet er de første til å ønske oss flere folk til å overvåke trafikken på veiene. Alle vet at trusselen om at politiet står bak neste sving, legger den største demperen på fartsnivået, sier Mykjåland.For politiet er det en liten trøst at man i år ser ut til å nå politimesterens mål om at det i Kristiansand politidistrikt i 1999 ikke skal skades og drepes mer enn 200 mennesker i trafikken. Per i dag er tallet 150 skadede og ni omkomne.