KRISTIANSAND: Statens vegvesen ønsker å ta opp igjen forslaget om å legge en ny Kjevik-vei i bro over Tovdalselva og deretter i tunnel under rullebanen.

Forslaget ble egentlig forkastet i 2007, men nå vil Statens vegvesen sjekke om det likevel er mulig å få til en slik løsning. Bakgrunnen er flere innspill i høringsperioden.

— Det vi nå har gått med på å gjøre, er å gå gjennomdisse vurderingene og sjekke ut om det for eksempel har vært teknologiskutvikling som gjør det mer aktuelt enn det var i 2007, sier Asbjørn Heieraas, i prosjekt Bypakke Kristiansand.

Sparer tid

Formannskapet i Kristiansand er enige i at veivesenet igjen må se på om det er mulig å få til en tunnel. Enkelte av politikerne er også overbevist om at dette er det beste alternativet siden de reisende da ikke trenger å ta dagens sløyfe til enden av rullebanen.

— Det betyr 1480 ekstra mil per dag med denne ekstra sløyfen, og ingen har laget noe klimaregnskap for det, sa Harald Sødal (KrF) i formannskapet på onsdag.

Avinor har tidligere vært imot tunnel siden Kjevik vil bli stengt i mellom tre og seks måneder.

VIL HA TUNNEL: KrFs Harald Sødal (nummer to fra høyre) øyner nå håp for at det kan komme vei under rullebanen på Kjevik. Høyres Hans Otto Lund (foran) ser på dette som et dødt alternativ. Her sammen med Grete Kvelland Skaara (KrF) og Tor Utsogn (Frp) under onsdagens formannskapsmøte. Foto: Kjetil Reite

Nå svarer Statens vegvesen at stenging ikke er aktuelt. De vil undersøke om det er mulig å bygge tunnel uten å stenge flyplassen.

— En stenging på et halvår er utenkelig for oss, sier Heieraas.

Alternativer

Tunnelen under rullebanen vil kun være en del av en ny vei til Kjevik. Tre alternativer skal nå utredes for hvor den nye veien skal gå.

• Det første alternativet er å følge dagens vei fram til en tunnel gjennom Moneheia. Dagens forslag er å legge veien i tunnel under sikkerhetssonen i sør.

• Det andre alternativet er å bygge en vei fra toppen av Timenesbakken og gjennom Hamrevann. Også denne veien kan fortsette i tunnel under sikkerhetssonen. Men den kan også gå nord for rullebanen.

• Det tredje alternativet starter også på tå toppen av Timenesbakken, men går nord for rullebanen omtrent der dagens vei går.

60 år

Ny vei til Kjevik ligger inne i Nasjonal transportplan som Stortinget har vedtatt. Men det er altså ikke bestemt hvor den skal ligge.

Tunnel under rullebanen er svært omdiskutert.

— Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal utrede et alternativ som for lengst er lagt dødt, sier Hans Otto Lund (H) til Fædrelandsvennen.

Han vil ha veien gjennom Hamrevann og så nord for rullebanen.

Harald Sødal er uenig.

— Vi skal ha denne veien i seksti år. Da er vi nødt til å velge det beste alternativet, sier han.

Uaktuelt

Statens vegvesen skal utrede om det er mulig å legge en tunnel under sikkerhetssonen i sør. I tillegg skal de altså se på om det er kommet tekniske løsninger som gjør det mulig å få til en tunnel under selve rullebanen.

Lufthavnsjef Thomas Langeland er negativ både til tunnel under rullebanen og under sikkerhetssonen.