PORØS SEMENT: Blokkene som er lagt ned på rullebanen på Kjevik er en slags porøs sement med mye luft, uten stein. Ved høyt marktrykk fra et tungt fly, vil hjulene skjære seg ned i blokkene og flyet stanser. Foto: Avinor

KRISTIANSAND: — Nå forstyrrer vi ikke ørreten i bekkefaret, sier en fornøyd lufthavnsjef Thomas Langeland.

Torsdag ble det nemlig kjent at Kjevik installerer et avansert nedbremsningssystem for 80 millioner kroner. Systemet heter EMAS (Engineered Material Arresting System) og er utviklet av Zodiac Aerospace.

Dermed vil Kjevik kunne kompensere for de 300 meterne sikkerhetssone som er påkrevet, og ikke minst; de slipper å flytte adkomstveier og fylle ut mot sjøen for å etterkomme kravene.

— Det er veldig gledelig, både for dyreliv, natur og naboene mot Hamresanden, sier Langeland.

PORØS SEMENT: Blokkene som er lagt ned på rullebanen på Kjevik er en slags porøs sement med mye luft, uten stein. Ved høyt marktrykk fra et tungt fly, vil hjulene skjære seg ned i blokkene og flyet stanser. Foto: Avinor

Hjulene skjærer seg nedDet første feltet, i nordenden av rullebanen, blir lagt ferdig i sommer, senere vil det også komme samme type felt i den andre enden av rullebanen.

— Vi må jobbe om natta, så vi ikke forstyrrer den normale flytrafikken, sier Langeland.

— Vi legger ned blokker i et sjakkbrett på et område som måler 55 x 90 meter. Blokkene vil kunne stanse et fly som ikke ellers ville ha greid å stanse på den eksisterende rullebanen, forklarer han.

Blokkene vil fungere som en sikkerhetsgrop der flyhjulene og flyet - av tyngden alene - vil skjære seg ned i materien, og flyet får en mykere nødstans. Flyet vil også raskt kunne flyttes, og settes i trafikk igjen.

— Vi har fått systemet designet etter dagens situasjon, og blokkene er spesialtilpasset de flytypene som hyppigst trafikkerer Kjevik. I årene som kommer vil vi også få tilpasset systemet for større flytyper, forklarer han.

Nummer to i Europa

I Europa finnes systemet foreløpig bare på hovedflyplassen Barajas i Madrid.

I USA, Kina og ved store flyplasser i Asia er systemet godt kjent. Tre fly er stanset på JFK-flyplassen i New York på denne måten.

I 2010 ble et Gulfstream IV-SP bremset opp etter kun 24 meter, etter at det kjørte inn i blokkene på Teterboroflypassen i New York. Ytterligere åtte fly verden over har hittil blitt stanset av EMAS-systemet, som enkelt beskrevet er en type porøs sement eller Leca.

— Men det er høyteknnologi, det er ikke bare å legge ned en blokk, de må ligge nøyaktig plassert på millimeteren, sier Langeland.

Statens havarikommisjon for transport har de siste årene behandlet ni luftfarthendelser i tilknytning til Kjevik, deriblant avbrutte innflygninger som kunne endt i havari, dersom flyet hadde forsøkt landing.