VIL FÅ OPP DAMPEN: Venstre har jernbane som sin store valgkampsak på Sørlandet. Hans Antonsen vil starte planleggingen dersom han kommer inn på Stortinget. Her flankert av bystyrerepresentant Eva Kvelland (t.v.) og andrekandidat Kristin Øygarden. Foto: Reidar Kollstad

KRISTIANSAND: Førstekandidaten i begge Agder-fylkene mener det er realistisk at en ny jernbane, som trekkes ned til sørlandsbyene, skal være mulig å få til rundt 2030. — Klimautfordringene gjør at staten skal bruke mangfoldige milliarder på miljøtiltak i årene fremover. Pengesekken åpnes, og vi må henge med. Nå vil vi gang med planleggingen i denne perioden, ellers kommer andre seg foran oss, sier Hans Antonsen.

En kystjernbane vil halvere reisetiden fra Kristiansand til Oslo til 2 timer og 14 minutt, og er Antonsens hjertesak i valgkampen.

— Vi er det eneste partiet på Stortinget som har foreslått midler til dette nå, sier han.

Miljømilliarder

Antonsen mener Sørlandet må henge med i kampen om miljømilliardene, som han mener vil komme etter at InterCity-utbyggingen står ferdig på Østlandet rundt 2025. — Det blir en hard kamp om det neste store jernbaneprosjektet. Jernbaneverket sier at markedsgrunnlaget på Sørlandet tilsier at Stavanger-Oslo er den viktigste strekningen å bygge ut. Regjeringen sa ingenting om dette i Ntp. Det kom inn en merknad senere om å utrede sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen, men uten å bevilge penger til det, sier han.

På jernbanestasjonen i Kristiansand er Antonsen, andrekandidat Kristin Øygarden og bystyrerepresentant Eva Kvelland enige om at dagens jernbane er et elendig utgangspunkt for næringsutvikling og miljøvennlig transport på Sørlandet.

Fordeler

De viser til en rapport fra Railconsult og Telemarksforskning fra april, som viser regionale virkninger av en kystjernbane i 2030. Blant fordelene nevnes:

• Flere felles bo- og arbeidsmarkeder.

• Dempet prisvekst på boliger i storbyene.

• Flere investeringer i næring og bolig.

• Økt godstrafikk på bane.

• Redusert tungtransport og forurensing på vei, samt færre ulykker.

Kostnader

— Hvor mye vil dette koste?

— Vi snakker om titalls milliarder. Men målet vårt på Stortinget nå er å sette i gang planlegging og utredning i denne perioden, og slik få fram alle tall og fakta, sier Antonsen.

VIL FÅ OPP DAMPEN: Venstre har jernbane som sin store valgkampsak på Sørlandet. Hans Antonsen vil starte planleggingen dersom han kommer inn på Stortinget. Her flankert av bystyrerepresentant Eva Kvelland (t.v.) og andrekandidat Kristin Øygarden. Foto: Reidar Kollstad

— Hva med E 39-utbyggingen vest for Kristiansand. Vil dette gå utover veisatsningen?- Nei, vi må ha begge deler. Den veien må bygges så raskt som mulig, og ny jernbane er ennå rundt 15 år fram i tid. Men vi må ha to tanker i hodet samtidig, og realisere begge deler. Vi er litt for ensidig opptatt av vei i denne landsdelen, sier han.

— Er dette realistisk å få til. Det er ikke mange andre som prater om bane?

— Jeg har merket det siste året at folk har sluttet å le når jeg og Alf Holmelid (SV) har pratet om jernbane. Vi må få dette opp på agendaen nå, sier han, og Kristin Øygarden følger på:

— Vi må bygge opinionen, få folk interessert og engasjert, så vil de andre partiene komme etter. Selv om dette er langt fram i tid.