KRISTIANSAND: Torsdag sier etter alt å dømme byutviklingsstyret ja til at prøveordningen blir permanent.

— Dette er orkesterplassen. Du vet, det pynter opp litt på Nedre Torv. Ikke jeg, men blomstene, humrer Tormod Olsen til en av de mange stamkundene han har skaffet seg gjennom 25 år som torvhandler i Kristiansand.

Tidene skifter. Ifølge Olsen er det en langt mer smidig holdning han møter i kommuneadministrasjonen nå enn for bare få år siden.

- Skulle vært ti!

Ifølge den fargerike blomsterselgeren skyldes det neppe bare naturlig frafall at antall torvhandlere har dalt fra 15 til tre i løpet av hans lange liv på Nedre Torv.

— Det er altfor få, vi skulle vært ti! Med større miljø skjerpes konkurransen, man får større mangfold og flere kunder, mener Olsen.

SALGET ØKER: Både lefseselger Ove Bakkland (t.v.) og blomsterhandler Tormod Olsen merker økt omsetning dess nærmere de kommer Markens. De godtar å vike for store arrangementer og konserter, men vil ikke gå med på å flytte salgsvognen hver dag. Foto: Vegard Damsgaard

I fjor fikk han selskap av salgsvogna fra Hånes Lefsebakeri. De merker, i likhet med blomsterhandleren, flyttingen på bunnlinja.— Det er rart hvor mye de 50 meterne betyr. Vi har hatt like mye omsetning i april i år som i juni i fjor, forteller lefseselger Ove Bakkland.

Det er godt nytt for parksjefen.

— Torvhandel skaper liv og røre. Vi tror dette er en god løsning for alle parter, og håper det kan føre til flere torvhandlere etter hvert, sier Svein Ole Breland til Fædrelandsvennen.

Vil ikke flytte vognene

Men parkvesenet vil stille vilkår, nemlig at torvhandlerne nærmest Markens må rydde opp etter endt salgsdag. Salgsvognen skal nattparkeres på Odderøya eller Gartnerløkka.

Kravet om mobil torvhandel ble opprinnelig vedtatt i 2009, men opphevet av formannskapet i 2010 etter protester fra torvhandlerne. Nå dukker det opp igjen, for å unngå rot og skjemmende vogner nær uterestaurantene.

Også denne gang faller forslaget i svært skrinn jord, snarere på brosteingrunn.

— Da er det slutt for vår del. Det blir for mye styr, og vi må ha bilen til byen hver dag, forteller Ove Bakkland.

— Vi har så lange dager fra før, dette vil bety én times ekstra arbeid, anfører Tormod Olsen.

De er imidlertid innstilt på å vike for større arrangementer og de populære torsdagskonsertene om sommeren.