KRISTIANSAND: — Vi hadde håpet at noen skulle slenge seg på Dubrovnik-ruta som Flynonstop hadde, men når vi nå fikk rute til Split så er vi fornøyd med det, sier lufthavnssjef Thomas Langeland ved Kjevik.

I disse dager legger mange flyselskap sin slagplan for neste sommer. SAS setter opp direkterute fra Kjevik til Split i Kroatia, i håp om å lokke solhungrige sørlendinger til Balkans solkyst.

— Marginalt marked

— Vi er stadig i dialog med flere flyselskap, men det er ikke lett å få selskapene til å snu seg rundt og starte en rute i et marked de ser på som marginalt, sier Langeland.

Spesielt rutene til Dubrovnik, London og Nice som Flynonstop hadde gode passasjertall på, er ruter Langeland ser potensialet i. Han sier de kontinuerlig er i forhandlinger med flyselskap om overtakelse av rutene til Flynonstop, men vil ikke nevne hvilke selskap det er snakk om.

— Utfordringene ligger i å ha ruter som skaper innkommende passasjerer til Kjevik, ikke bare de som reiser fram og tilbake, sier han.

- Blir Kjevik sett på som en attraktiv flyplass?

- Hadde den vært veldig attraktiv hadde det vært mange flere ruter. Det er grenser for hva de cirka 300.000 innbyggerne i Kjeviks dekningsområde kan generere av flytrafikk, sier Langeland.

Lufthavnsjefen sier flere ruter ville kommet både befolkningen, næringslivet og Avinor til gode.

Fra Kjevik til Split

Verken Norwegian eller SAS har ved nåværende tidspunkt planer om å ta over de gamle rutene til Flynonstop.

— Kjevik er alltid med i vår ruteplanlegging. Vi følger med på reisemønster og hvilke ruter som legges ned, og det er arbeid vi jobber med kontinuerlig, sier Tormod Sandstø, kommunikasjonsrådgiver i SAS til Fædrelandsvennen.

SAS vil fly til Split i høysommersesongen, mellom 3. juli og 7. august. I tillegg vil det gå direktefly til Alicante i Spania.

SAS sa til Fædrelandsvennen like etter Flynonstop-konkursen at de ville vurdere å ta over noen av rutene til Flynonstop, hvis de ble overbevist om at det var et godt nok markedsgrunnlag.

— Ruter kommer og går hele tiden, og vi lever i det kontinuerlig. Noen forhandlinger over natten blir det nok ikke, sier Sandstø.

- Kjevik har god kapasitet

Til sommeren skal Star Tour fly til Kypros og Tyrkia direkte fra Kjevik. De har heller ingen store planer om å ta over noen av Espen Hennig-Olsens gamle ruter.

— Vi har ikke noe behov for nye ruter akkurat nå, og skulle vi ønske det tilsier våre erfaringer at Kjevik er en flyplass med god kapasitet. Skulle ønske å opprette en ny rute, så skal ikke det være noe problem, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson i Star Tour.

Hun hevder Star Tour ser på Kjevik som en attraktiv flyplass.

— Kjevik rammes litt av at det på Sørlandet er så fine sommere at mange ikke er villige til å reise bort for å finne varmen. Det er forskjell på å sette opp rute her, og eksempelvis i Trondheim.