Bilen til Per Ivar Moen tok fyr da han kjørte den i sommer. Den brant helt ut. Foto: Jarle R. Martinsen
Mer elektronikk øker faren for at bilen tar fyr. Foto: Jarle R. Martinsen
Statistikk over bilbranner for Kritiansandsregionen brann og redning, Østre Agder brannvesen, Brannvesenet Sør, Setesdal brannvesen og Flekkefjord brannvesen.

AGDER: – Det er ikke lenger så sjeldent at en bil tar fyr mens den kjører på veien, sier brannsjef Jan Røilid i Kristiansandsregionen brann og redning.

Med jevne mellomrom må brannvesenet rykke ut for å slukke brann i biler. Som oftest er det i motoren at det brenner. Statistikken viser at det i løpet av nesten fire år har vært 322 bilbranner til sammen i de to Agder-fylkene.

– Før var det ofte en forlatt bil som sto alene og litt bortgjemt og brant. Folk ville kvitte seg med den. Nå ser vi oftere at nye biler plutselig begynner å brenne mens de kjører på veien, sier Røilid.

Tar fyr i fart

Den siste tiden har det vært flere eksempler på nye biler som tar fyr mens de kjører.

Mer elektronikk øker faren for at bilen tar fyr. Foto: Jarle R. Martinsen

– Tidligere var brannene knyttet til motoren og lekkasjer. Nå er elektronikken i ferd med å overta. Det er definitivt en sammenheng mellom økningen i elektronikk i nye biler og antall bilbranner, sier han.For brannvesenet kan det være ei utfordring å få slukket biler som står i full fyr.

– Vi må under panseret eller inn i kupéen for å få stoppet brannen. Dersom det har brent ei stund er det et utfordrende slukningsarbeid, forklarer brannsjefen.

Stereoanlegg

Han får støtte av sin kollega i Østre Agder brannvesen.

– Jo mer elektronikk som kommer i bilene, jo større er muligheten for feil i elektriske anlegg. Når vi rykker ut på bilbranner langs veiene er det oftest i elektriske anlegg brannen har startet, sier brannsjef Hans Henrik Bakke.

Han advarer spesielt ungdom som kjøper store stereoanlegg til bilene om å passe på.

– Store stereoanlegg krever mye strøm. Ungdommene må koble dem riktig for å unngå overbelastning. I tillegg oppfordres alle til å ha brannslokningsapparat i bilen, sier Bakke.

– Flere bilbranner

Informasjonsdirektør Jon Berge i IF Skadeforsikring støtter brannsjefenes oppfatning av bilbrannene.

Bilen til Per Ivar Moen tok fyr da han kjørte den i sommer. Den brant helt ut. Foto: Jarle R. Martinsen

– Det er flere bilbranner nå enn rundt tusenårsskiftet. Mer elektronikk og plast i nye biler er faktorer som øker brannfaren, sier Berge.Årlig får forsikringsselskapet inn flere tusen skademeldinger etter bilbranner i Norge. Det koster.

– Hvis bilen tar fyr går det ikke mange minuttene før den er overtent. Biler som begynner å brenne blir oftest totalskadet. Da avgjør bilens verdi hva kostnaden blir, forklarer informasjonsdirektøren.

– Nye biler mer brannfarlige

Terje Repstad jobber som serviceleder hos Gumpens Auto Vest i Kristiansand. Han mener nyere biler er mer brannfarlige enn eldre biler.

– Det er mye elektronikk i bilene i dag. Ofte er det elektronikken som genererer feil i form av en kortslutning eller overbelastning. Da kan det i verste fall oppstå en brann, sier han.

Servicelederen påpeker at det går lang tid mellom hver gang verkstedet får inn biler som har brent.

– Med tanke på alle bilene som ferdes på veien er det nesten rart det ikke er flere, sier Repstad.

Slik ser utrykningsstatistikken for de fire siste årene ut. 2013-tallet gjelder per 15. november:

KBRØABVBVSSBVFBVTOTALT
20103123244587
20113123235890
20123630133385
20131814233260
SUM322