KRISTIANSAND: Biltrafikken i Kristiansand er redusert med 1,6 prosent fra oktober 2012 til oktober 2013, melder Statens vegvesen i en pressemelding.
16. september ble rushtidsavgiften innført i Kristiansand, og som Fædrelandsvennen har skrevet tidligere har dette gitt et kjempeløft for passasjertallene for bussi Kristiansand. I ukene etter innføringen har kollektivbruken økt med fire til åtte prosent.
Kjempevekst for bussene etter rushtidsavgift
— Tallene viser at innføringen av tidsdifferensierte bompengesatser har hatt en innvirkning på folks reisevaner, sier avdelingsdirektør Johan Mjaaland i Statens vegvesen.
Flere sykler
— Flere velger å forskyve bilturen til utenom rushtiden, og totalbruken av bil går ned. Tendensen er klar, og tall fra buss- og sykkelbruk peker i samme retning, sier Mjaaland.
Antall syklister har økt etter at bomsatsene ble dyrere. Enkelttellinger viser en økning på opp mot 28 prosent sammenlignet med de samme i ukene i fjor. Ifølge veivesenet vareirer både sykkel- og kollektivtall mye ut fra værforhold.
Mjaaland understreker at tallene er fra en femukersperiode rett etter innføringen av rushtidsavgiften.
— Mer sikre tall far vi først etter flere måneder, sier Mjaaland.
Detaljer i bompengepasseringer viser følgende:
Total trafikkmengde på de fire største bomstasjonene i Kristiansand:
2012: 1 851 400. 2013: 1 821 710. Tall fra perioden 16. september til 20. oktober 2013 viser en endring på 29 690 færre biler - en nedgang på 1,6 prosent.
E 39 Vesterveien har en nedgang på 3,0 prosent i totaltrafikken. I rushtiden er nedgangen på 4,1 prosent.
E 18 Bjørndalssletta har en økning på 0,5 prosent i totaltrafikken. I rushtiden er nedgangen på 2,7 prosent.
Riksvei 9 Grim har en nedgang på 3,7 prosent i totaltrafikken. I rushtiden er nedgangen på 5,8 prosent.
Fylkesvei 1 Sødal har en nedgang på 5,1 prosent i totaltrafikken. I rushtiden er nedgangen på 7,4 prosent.