Kjerneboring og grunnboring skal vise hva slags masser som finnes på innsiden av fjellet Foto: Sindre Hopland
Ingeniørgeolog viser hvor de denne uka utreder fjellkvaliteten. Neste uke skal de sjekke fjellet på Tinnheia. Foto: Sindre Hopland
Det tas ut prøver av fjellet for å sikre kvaliteten til den fremtidige tunellen. Ingeniørgeolog Stafan Degelmann viser fram prøvene de har tatt til nå. Foto: Sindre Hopland
Fjellborerne sto i veikanten ved oppkjørselen til Hellemyr torsdag formiddag.

Utredningen av tunellen som er planlagt å gå fra Gartnerløkka til Breimyr langs dagens trase ble godkjent i byutviklingsstyret forrige uke.

Farlig innside?

Veivesenet ønsker å finne ut av om taket i tunellen er godt nok og at ikke det finnes farlige daler på innsiden av fjellet.

– Hvis det er for lite fjell over tunellen er det farlig om fjellet ikke er av god nok kvalitet, det samme gjelder under tunellen, sier prosjektleder Asbjørn Heieraas.

Konsekvensutredningen varer til februar-mars neste år og har en prislapp på rundt 30 millioner.

– Om utredningen hadde vist at fjellet er dårlig, slipper vi å bruke unødvendig mye penger på konsulenter, sier Heieraas.

Dårlig underlag

Ingeniørgeolog i Ramboll, Stefan Degelmann, sier at risikoen er at det kan være en v-dal inni fjellet, hvor det kan være et dårlig underlag bestående av sand, vann og andre dårlige masser.

– Det er bedre enn vi forventet, men vi har en del undersøkelser igjen å gjøre før vi vet helt sikkert om det er trygt å begynne byggingen, sier Degelmann.

Han sier videre at det kan være livsfarlig å bygge tunell om det er dårlig underlag, da kan bakken under bryte sammen.

Om tunellen bygges, er den ventet å stå ferdig mellom 2018 og 2023.