VEST-AGDER: — Dette er en problembransje med mye utenlandsk arbeidskraft som ikke har veldig god kjennskap til norske regelverk, eller forståelse for å følge norske lover. Disse leier lokaler som ofte ikke er egnet til virksomheten, dermed har huseier også et ansvar, uttaler sjefingeniør Thore Egeland hos Fylkesmannens miljøvernavdeling til Fædrelandsvennen.

De siste tre årene har miljøvernavdelingen gjennomført tilsyn ved 18 bilpleiebedrifter: 15 i Kristiansand, de tre siste i Vennesla, Søgne og Mandal. Av disse er bare fire stemplet godkjent, som betyr at de følger regelverket.

De øvrige 14 følges i disse dager opp med krav om dokumentasjon, nye tilsyn og i ytterste konsekvens pålegg og tvangsmulkt på 10.000 kroner per bedrift.

Mangler kunnskap

Miljøgifter finnes i en rekke produkter som benyttes i bransjen, for eksempel avfettings-, asfaltfjernings- og lakkonserveringsmidler. De kan fort forsvinne ut med avløpsvannet.

— Bedriften skal holde rede på hva produktene inneholder av kjemikalier og hvilken risiko som er forbundet med bruken, påpeker senioringeniør Solvår Reiten, som har gjennomført tilsynet for Fylkesmannen.

- Hva kan du si om kunnskapsnivået?

— Veldig dårlig. Alle som kjøper inn kjemikalier er pliktig til å finne produkter som er minst mulig helse- og miljøskadelig. I tillegg skal de vite hvordan kjemikaliene skal håndteres og hvordan avfallet skal kastes. De fleste av dem vi kontrollerer bare kjøper inn og bruker produktene, og har svært liten kjennskap til helse- og miljørisiko.

- Økonomisk og økologisk kriminalitet

Bilpleiemidler er tilsatt stoffer som skal gi en ren og blank bil, mange av dem er giftige og tungt nedbrytbare i naturen. Kjemikaliene kan til syvende og sist medføre kreft, forplantningstrøbbel eller allergier hos mennesker.

Solvår Reiten fremholder at det finnes mer miljøvennlige, gjerne svanemerkede produkter på markedet. Men som regel er det langt billigere å ignorere miljøhensyn, dermed vil de få som driver miljøvennlig komme skjevt ut i konkurransen.

— Det koster å kvitte seg med avfallet. Derfor blir dette både økonomisk og økologisk kriminalitet, siden den som forurenser har gevinst av å gjøre det, sier senioringeniøren.

Hun mener bileiere har et selvstendig ansvar. Hvis de etterspør miljøvennlige produkter, må bransjen rette seg etter dette.

Skylder på forrige eier

Fædrelandsvennen har vært i kontakt med Kristiansands Bilpleie, som etter to tilsyn fortsatt ikke har dokumentert at de følger forurensningsloven. Eieren der opplyser at han overtok driften 1. april, altså etter siste tilsyn.

Ved den andre bedriften, Agder Aktiv Bilvask og Bilpleie, har de levert noe dokumentasjon, men ikke tilstrekkelig. Også her har det vært eierskifte for under ett år siden.

— Jeg tror alt er i orden, men fortsatt er de ikke fornøyd. Jeg skal kaste alt som tilhørte den gamle eieren, det koster mye mindre enn mulkten på 10.000 kroner, forteller den nye innehaveren, Nader Baboli.

Ifølge Fylkesmannen har det skjedd flere steder at bedriften brått skifter eier etter at tilsynet har avdekket miljøsynder.

Drivenes risikerer 20.000 i mulkt

Høyesterett har fastslått at huseier blir ansvarlig når bedriften i bygget ikke ordner opp.

Det skjer i Sørlandsparken, der selskapet Barstølveien 50-54 AS, tilhørende Vennesla-investor Tore Gustav Drivenes, nå har fått pålegg og varsel om tvangsmulkt på 20.000 kroner. Innen 15. september må de dokumentere at de to bilpleiebedriftene i bygget følger lover og forskrifter, ellers går mulkten til innkreving.

— Jeg vet at vi følger det opp, sier Drivenes, før han henviser til daglig leder Per Ivar Moen i sitt eiendomsselskap God Driv AS. Moen skriver følgende i en e-post til Fædrelandsvennen:

"På bakgrunn av mottatte pålegg har vi strammet opp rutinene som gjelder byggets felles infrastruktur (oljeutskillere og rutiner for tømming og kontroll av disse), og vi har varslet leietakerne om at de må ta tak i det som gjelder leiers egen virksomhet (internkontrollsystem etc). Vi vil følge opp saken og bidra til at en løsning kommer på plass for våre leietakere."