TIL OPPHUGGING: Bilene ble onsdag hentet av Kjell Utsogn fra Kjells biler i Lillesand. Han regnet med å bruke omtrent et døgn på oppgaven. Foto: Lars Hoen
bilopphogging3.jpg Foto: Lars Hoen
bilopphogging4.jpg Foto: Lars Hoen
bilopphogging9.jpg Foto: Lars Hoen
bilopphogging5.jpg Foto: Lars Hoen

KRISTIANSAND: — Dette er en gledens dag. Det er ingen tvil om at vrakingen av disse bilene kan være med på redde liv, sier Ole Rath til Fædrelandsvennen.

Distriktslederen i Trygg Trafikk Vest-Agder er strålende fornøyd med at 85 gamle biler nå ender sine dager hos skraphandleren.

— Nye biler er langt mer trafikksikre enn gamle. Statistikken viser at det er en betydelig høyere skaderisiko ved å krasje i en gammel bil. Utskiftninger i bilparken er derfor svært positivt. Vi vet også at det i stor grad er ungdommer som kjører disse gamle bilene, sier Rath.

20.000 i "vrakpant"

Bilene som i dag sto parkert ved travparken i Sørlandsparken er nylig levert inn til de 17 bilforhandlerne som er medlem av Kristiansand bilforhandlerforening. Foreningen har de siste ukene gjennomført en kampanje som har gått ut på at bileierne har fått 20.000 kroner i en ekstraordinær "vrakpant".— Kundene har fått 20.000 kroner for den gamle bilen, mot å kjøpe en nyere modell, sier leder i Kristiansand bilforhandlerforening, Terje Jochumsen.

Jochumsen har ikke en nøyaktig oversikt over hva slags biler de har solgt, men opplyser at mange av kundene har gått til innkjøp av 2008-modeller. Dermed har bilparken blitt flere år yngre som en følge av tiltaket.

— Vi vet at 32 prosent av bilene som ruller på veien i Norge er eldre enn 12 år, sier Jochumsen.

- Bra for miljøet

Jochumsen mener resultatet av kampanjen også er gode nyheter for miljøet. Blant rekken av gamle vrak er det mange bensinbiler med høyt CO2-utslipp.

Ifølge Jochumsen har kampanjen kostet forhandlerne 1,6 millioner kroner. Han avviser samtidig at opplegget kun er et avansert salgstriks.

— Det er umulig å lure bilkjøpere i dag. All informasjon ligger tilgjengelig på nett. Flere av bilene vi har fått kunne vi for øvrig ha tjent godt på, dersom de hadde blitt solgt videre. Men avtalen går ut på at de skal til vrakhandleren, som henter dem her i dag, sier Jochumsen.

Ikke noe salgstriks

Rath i Trygg Trafikk er ikke i tvil om at tiltaket lønner seg.

— Hva forhandlerne eventuelt tjener er ikke så interessant. Vi synes det viktigste er at disse bilene nå kommer bort fra veien. Hadde det blitt kjørt en slik aksjon på landsbasis hadde vi blitt kvitt 2000 biler. Det hadde vært virkelig bra, sier Rath i Trygg Trafikk.

Den ordinære vrakpanten ble 1. januar i år økt fra 1.500 til 2.000 kroner. Rath mener denne bør skrus enda høyere, for å få fjernet flere gamle biler.

Til opphugging

Samtlige av bilene som er byttet inn havner hos bilopphogger Kjell Utsogn i Lillesand. Han lot seg ikke skremme av oppgaven i det han hentet den første av 85 biler i ettermiddag.

— Det er mange biler, men vi satser på å være ferdig i morgen ettermiddag, sier Utsogn.

En uke før årsavgiften må betales merker han godt at det er litt ekstra trykk. Dersom bilen vrakes innen 20. mars slipper bileieren årets avgift i sin helhet.

— Det holder dersom bilen leveres hos oss den i løpet av den 20., sier Utsogn.