— Det er utrolig flott at vi lyktes med å få staten med på å finansiere dette viktige prosjektet. Vi snakker her om en av de aller mest rasutsatte veistrekningene i landsdelen, sier ordfører Jonny Liland i Sirdal.

Tunnelgjennomslag

Sist uke ble det gjennomslag i den nye 1360 meter lange Bjørkåstunnelen som skal erstatte den 546 meter lange gamle tunnelen med samme navn.

Arbeidet med rassikringsprosjektet av Haughomfjellene langs Sirdalsvannet startet opp i november i fjor, og skal etter planen være ferdige høsten 2016. Nå starter arbeidet med å lage vei inne i tunnelen, samt få på plass alle elektriske installasjoner og sikkerhetsutstyr. Det skal også bygges 300 meter ny vei ute i friluft, samt gjøres ytterligere rassikringstiltak andre steder langs Sirdalsvannet.

To hovedentreprenører

Entreprenørselskapene Kruse Smith og Risa samarbeider om prosjektet.

Ved å erstatte den gamle Bjørkåstunnelen med en ny og mer enn dobbelt så lang tunnel, blir det også normal veibredde på en av de smaleste og minst fremkommelige strekningene på den indre hovedveien mellom Arendal og Egersund.

Ønsker enda en tunnel

— Vi håper også på statlige midler til enda en tunnel på et kanskje ikke fullt så rassutsatt, men veldig smal del av fylkesveien sør for Tonstad. Det er verdt å merke seg at dette er omkjøringsveien for E 39 når det skjer ulykker og lignende, sier ordføreren i Sirdal.

Leder for hovedutvalg for samferdsel, areal og miljø i Vest-Agder fylkeskommune, Kåre Glomsaker, opplyser at fylkets andel av de totale kostnadene blir på rundt 20 millioner.