— Jeg synes ingenting om det, dette er liksom ikke Dyreparken - i mine øyne. Her har det alltid vært sånn at du betaler inngangsbilletten, og så får du alt på kjøpet, sier Frank Fosse fra Arendal.

Lørdag tok han med datteren Frida (7) for å sjekke ut den nyeste attraksjonen i Kristiansand Dyrepark. De lot seg begeistre av Klatremus og reven, men ikke den nye køordningen.

For 25 kroner kan gjestene forhåndsbestille avgang med tribunetoget noen dager i forveien. Hvis man reserverer samme dag, etter at parken har åpnet, er det gratis.

- For dårlige på informasjon

Halvparten av billettene er forbeholdt «drop-in», de som står i køen til høyre uten reservasjon.

— Vi sto og ventet en halvtime og var litt heldige som fikk plass, siden vi bare var to. Det var et par familier som ikke var like heldige, og måtte vente til neste avgang, forteller Frank Fosse.

Hadde han visst om ordningen, ville han forhåndsbestilt for å slippe ventetiden. Men informasjonen tilfløt ham aldri da han kjøpte inngangsbilletter på parkens hjemmeside.

Frank Fosse kan styre sin begeistring for køordningen, men forestillingen falt definitivt i smak både hos han og datteren Frida (7). Foto: Vegard Damsgaard

De to første helgene har toget gått hver halvtime. Fra og med denne helga er det høysesong, med et kvarters intervall. — Dermed sluker vi unna mye av køen. Men vi har vært for dårlige på informasjon. Når mange ikke har forstått det, har vi ikke lykkes med å nå fram til gjestene, erkjenner dyreparkdirektør Per Arnstein Aamot overfor Fædrelandsvennen.

- Minst mulig i kø

- Hva er poenget med et slikt system?

— Vi vil jo at folk skal stå minst mulig i kø, ikke kaste bort tid som de kan bruke på opplevelser. Ordningen gir forutsigbarhet så man kan planlegge dagen, svarer Aamot.

Ordningen gir forutsigbarhet så man kan planlegge dagen.

Per Arnstein Aamot. Foto: Vegard Damsgaard

Såkalte «fastpass» er normalt i parker nedover i Europa, men mest fremtredende i USA. Der kan man ifølge direktøren komme først i køen overalt, så sant man betaler dobbel pris ved inngangen. — Var det nødvendig å ta ekstra betalt?

— Vi kunne latt være, men da vet vi at det blir fullbooket veldig fort, og så er det mange som ikke møter opp. Vi kan ikke kjøre med halvtomme tog.

– Dette gir også ekstrainntekter til parken?

— Uten tvil, men inntekten er veldig lav og ikke noe vi budsjetterer med. De kronene er veldig lite verdt hvis ikke folk er fornøyd med systemet, sier direktøren, og legger til at de evaluerer fortløpende.

De har mottatt noen klager, og hvis mishagsytringene blir for mange vil de endre systemet.

- Ikke hårreisende

Familien Goa Evjen dro på dagstur fra Stavanger for å gjeste Dyreparken i helga, men rakk ikke å reservere billett til den nye attraksjonen. Foran står Sofie (4) og Jonas (7), bak står Nina og Thomas, mens nyfødte Lotte ligger i vogna. Foto: Vegard Damsgaard

Det er satt inn ekstramannskaper de første helgene for å informere. Blant dem som er blitt kjent med ordningen, skal tilbakemeldingene være gode.Fædrelandsvennen møtte også gjester som gjerne betaler for å slippe køen.

— Det er jo opp til folk om de vil velge å kjøpe seg fram. 25 kroner per person er ikke hårreisende, mener Thomas Goa Evjen fra Stavanger.

Familien var for sent ute til å reservere plass, og måtte vente en halvtime.

— Hadde det ikke vært for den gode opplevelsen på toget, hadde det nok irritert litt, tilføyer kona Nina Goa Evjen.

Per i dag er det ikke aktuelt å innføre samme ordning ved andre av parkens attraksjoner.

- Kan veie opp

— Om de vil etablere A- og B-køer er opp til parken selv, hva slags policy de ønsker. I prinsippet er det som å booke bord på en restaurant, forskjellen er at det koster litt. Men det er helt greit for oss, vi har ingen innsigelser, uttaler Eirik Nyberg, regiondirektør for Forbrukerrådet i Agder.

Eirik Nyberg, Forbrukerrådet i Agder. Foto: Reidar Kollstad

Rent personlig håper han ikke slike ordninger brer om seg, slik at gjestene påføres betydelige ekstrautgifter. Samtidig mener han det kan være verdt å betale litt for å slippe kø, ikke minst om man kommer langveisfra og tiden er dyrebar.— Det har en plusside; det er ikke helt borte vekk å slippe å stå i kø halve dagen. Noen reagerer, men for andre kan prisen veie opp for det å legge opp dagen etter en viss plan, mener Nyberg.

Ikke aktuelt i Kongeparken

Kongeparken i Rogaland har to attraksjoner som kan sammenlignes med Hakkebakkeskogen; Sjokoladefabrikken og Barnas brannstasjon. Her slipper et begrenset antall gjester inn hvert 20. minutt.

— Det vi gjør er å dele ut billetter gratis når gjestene ankommer parken. De velger det klokkeslettet de ønsker selv, og det koster ikke noe ekstra, opplyser Håkon Lund, lekemester (daglig leder) i Kongeparken.

Bestemor Skogmus har forsamlingen i sin hule hånd ved togreisens slutt, når de venter på Bamsefar. Foto: Vegard Damsgaard

Ordningen har fungert på samme måte siden 1998, og de har ingen planer om å kreve betaling for forhåndsreservasjoner. På slutten av dagen er forestillingen åpen for alle. — Folk betaler såpass når de kommer inn, at vi ønsker det skal være en del av opplevelsen. Vi innførte dette for å unngå at folk skal stå i kø, og det har vært en stor suksess. Det blir mer effektivt, og folk blir mer fornøyd, sier lekemesteren.

Parken, som ligger et par mil sør for Stavanger, hadde i fjor 251.000 gjester i løpet av sesongen fra mai til september.