— Vi har et mål om å etablere innfartsparkering i alle bydeler i Kristiansand og i alle øvrige kommuner i Kristiansands-regionen, sier Bjørne Jortveit, rådgiver i ATP-samarbeidet, til Fædrelandsvennen.

I november ble det satt opp et skilt som viser at parkeringsanlegget på Hommeren i Kristiansand, et anlegg som blant annet benyttes av ansatte ved Torridal skole, nå også kan benyttes som innfartsparkering.

Millioninvesteringer

Siden 2004 er det totalt brukt cirka 16,5 millioner kroner på 14 innfartsparkeringsanlegg i Kristiansands-regionen. Disse er hovedsakelig finansiert ved hjelp av statlige belønningsmidler. Totalt inneholder de 14 anleggene i regionen over 780 parkeringsplasser.

Denne parkeringsplassen på Hommeren i Kristiansand, like ved Torridal skole, ble etablert som innfartsparkering i november i fjor. Det var kun skiltingen som kostet penger, siden parkeringsarealet allerede var på plass. Foto: Tormod Flem Vegge

Hensikten med tilbudet er å få innbyggerne til å velge andre løsninger enn kun bil på vei til blant annet arbeidsplassene sine.

— Ut av boksen

Et innfartsparkeringsanlegg gir bilister i regionen gratis parkering, mens de hovedsakelig benytter buss eller sykkel til den endelige destinasjonen.

— Det dreier seg jo om å få folk til å tenke ut av boksen. Flesteparten av brukerne vil nok parkere bilen på anlegget og ta bussen videre. Men man kan også ta sykkelen bakpå bilen, parkere bilen her og sykle videre. Man kan også eksempelvis sykle til anlegget og ta bussen videre, forklarer Torfinn Jore, soneleder i ingeniørvesenet i Kristiansand kommune.

— Dette er en smart måte å reise på. Man får gratis parkering og trim, poengterer han.

Kartet viser innfartsparkeringene i kristiansandsregionen. De grønne punktene er allerede etablerte parkeringer, mens de røde er under planlegging.

Jore er ansvarlig for skiltingen av anleggene. Han tror ikke trafikantene har fått med seg at parkeringsplassen på Hommeren nå er skiltet som innfartsparkering.

— Folk kjenner ikke så godt til dette skiltet, der det er avbildet en buss og et parkeringsskilt. Skiltingen betyr at man kan stå parkert gratis 24 timer, sier sonelederen.

— Tror du disse anleggene er for dårlig skiltet generelt?

— Jeg tror ikke det.

- Blir de benyttet?

Bjørne Jortveit sier at innfartsparkeringsanlegg er virkemidler for å redusere personbiltrafikken og klimautslippene i regionen.

Dette skiltet signaliserer at parkeringsplassen i nærheten er en parkeringsplass for innfartsparkering. Her kan bilistene stå parkert i 24 timer, mens de tar buss, via et nærliggende busstopp, eller sykkel til andre destinasjoner. Foto: Tormod Flem Vegge

— Det er et strategisk virkemiddel for å nå nullvekstmålet vårt for biltrafikken i regionen, som vi er pålagt å holde både i den nåværende belønningsavtalen og i den fremtidige, sier rådgiveren.

— Vet dere om disse anleggene blir benyttet?

— Det ble gjort en telling for et drøyt år siden. Da var det en beleggsprosent på 40, så det er mye ubrukt kapasitet.

— Men en del av anleggene er også tilknyttet andre fasiliteter. Hvordan vet dere at de som står parkert her tar buss eller sykkel videre?

— Den eneste måten vi kan finne ut av dette på, er å spørre dem som står parkert hvor de skal videre. Mange vet nok ikke om tilbudet, så informasjonsarbeid er viktig.

Investerer millioner

Det planlegges nå nye innfartsparkeringsanlegg på Hånes og på Mosby i Kristiansand, på Grovane og på Hægeland i Vennesla, på Birkeland i Birkenes og på Hortemo i Songdalen.

Det er uklart hvor mye anlegget på Hånes vil koste, med sine over 120 parkeringsplasser. Planen er at dette skal etableres mellom 2018 og 2020 i forbindelse med ombyggingen av Håneskrysset. De øvrige fem anleggene vil til sammen koste rundt sju millioner kroner, og vil trolig stå ferdig mellom 2016 og 2017.