— Hvorfor velger Kristiansand en veiutbyggingspolitikk som er helt i utakt med resten av landet? spør Nøding i en kronikk i Fædrelandsvennen.

Prosjektdirektøren i Rom Eiendom retter krass kritikk mot politikerne som tillater at det planlegges to gigantprosjekter samtidig, og mener traseen fra Gartnerløkka må reduseres nå som det også planlegges ringvei utenfor bykjernen.

— I sentrum er det behov for areal til byutvikling, knutepunktsutvikling og stasjons- og kollektivutvikling. Politikere hvor er dere? spør Nøding - som også er kritisk til den planlagte havnegata parallelt med Vestre Strandgate.

Miljøhensyn

— Aps partileder Jonas Gahr Støre går nå ut og sier at vi av miljøhensyn må bygge byer rundt sentrale kollektivknutepunkter. Da må det være korrekt å påpeke det absurde i at så mye areal sentralt i Kristiansand går til vei, samtidig som det skal bygges en omkjøringsvei utenfor sentrum, sier Nøding til Fædrelandsvennen.

Rom Eiendom holder til i en av bygningene som må rives, og Nøding har tidligere også gitt utrykk for sterk skepsis til Jernbaneverkets planer for NSB-området.

Støres partikollega, Terje Næss, er ikke enig i Nødings betraktninger om veiutbyggingen fra Gartnerløkka:

— Vi må planlegge for mange år framover, og snakker om en vei som skal betjene trafikken knyttet til jernbane, ferje og store boligområder vest for byen som bare vokser og vokser. Ved å rive høybroa, designer vi også en helt ny bydel, påpeker Næss.

— I tillegg får vi ringveien som skal avlaste for tung- og annen trafikk, og vi trenger absolutt begge deler, mener lederen for Kristiansand Ap - som har varslet at partiet nå vil satse tung på miljø.

— Miljømessig blir det vel litt voldsomt med to slike trafikkmaskiner?

— Alternativet er å la køene stå og stange, og det er i hvert fall ikke miljøvennlig. Men selvsagt må man også legge forholdene godt til rette for kollektivtransport, sier Næss.

Store grep

Høyres talsperson for byutvikling, Helene H. Knudsen, er heller ikke enig i Nødings betraktninger.

— Vi kan ikke bygge en vei som er utdatert om 20 år. Byen blir større, vi blir flere, og når det nå kommer en storsatsing på Kristiansand må vi tørre å ta såpass store grep, sier hun.

Hun er heller ikke bekymret for at store sentrumsarealer båndlegges til vei:

— Den anbefalte løsningen med å legge veien under Gartnerløkka og over jernbaneskinnene vil på en effektiv måte bevare mye av sentrumsstrukturen, og passe godt inn i bybildet, sier hun.

Høyre vil på sitt gruppemøte førstkommende mandag diskutere trasévalgene for den nye ringveien fra Varoddbroa til Breimyr. Samtidig vil de vurdere hvilke av de to gigantprosjektene som bør bygges først:

— Vi må se på hvilken løsning som gir størst samfunnsøkonomisk nytte og samtidig vurdere hva som er mest kostnadsbesparende, sier Knudsen.

- Dimensjoneringen virker enorm

— Ringveien er en veldig god idé, men at vi nå får to sett med full pakke for biler, er veldig spesielt, sier Venstres gruppeleder Dag Vige.

— Det er nødvendig å få ryddet opp i det håpløse krysset på Gartnerløkka, men dimensjoneringen i dette virker enorm, legger han til.

— Dessuten har vi allerede fire felt på Vesterveien, og jeg trodde faktisk det var nok, sier han, og sikter til at det nå planlegges seks felt vestover.

— Det blir veldig store arealer som tas ensidig til trafikk, og da blir det en bilby. sier han

Byutviklingsstyret behandler torsdag både planene for veien fra Gartnerløkka til Breimyr, og reguleringsplanen for Kristiansand jernbanestasjon. Begge skal legges ut på høring i høst.