- Kjempefornøyd, sa varehussjef, Thomas Voldheim, på Elkjøp, om Black Friday fredag. Foto: Steinar Vindsland
Flere selgere enn kunder på Elkjøp fredag klokken 0750 under Black Friday. Foto: Steinar Vindsland

— Kjempebra, dette var helt etter forventningene med masse gode tilbud og mange kunder, fortalte varehussjef Thomas Voldheim på Elkjøp mens vi talte åtte kunder i begge etasjene.

Han hadde åpnet klokka sju, Fædrelandsvennen var det klokka 0750, og han mente det måtte ha vært nesten 100 kunder der.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Første året

Han opplyser at dette er første året det satses virkelig tungt på den amerikanske handelstradisjonen med å åpne julehandelen med Black Friday. Kampanjen har tidligere fokusert mest på nettbutikker.

Hos Elkjøps erke-konkurrent, Expert, var det også tendenser til flere kundebehandlere enn kunder.

— Vi kunne ønsket flere kunder, sa butikksjef Bjørn Terje Omholt som mente 20-30 hadde vært innom første halvtimen.

Ikke optimal

Han innrømmet at markedsføringen nok ikke har vært optimal, og at det nok var en viktig årsak til at kundetilstrømmingen var av det moderate slaget.

Voldheim har tro på at dette kan bli en suksess i årene som kommer, dersom flere og flere butikker melder seg på og deltar i kampanjen.

— Det er jo en happening, også! smiler han.

De fleste butikkene som kjører Black Friday i Sørlandssenteret åpnet imidlertid ikke før klokka 10.