— Vi tegnet krakkene sammen, og dermed ble de ganske like. Dan Erik liker å skru, så han har mange flere skruer i krakken, ler Kjell Erik Dale Thompsen.
Elever fra 8. trinn på Lindesnes ungdomsskole har vært i full sving med videreføringen av det vanlige formingsfaget, nemlig med timer i design og redesign. Lærere er kunstnerne Hanne Thyholdt og Trond Skog.
Bruker øynene
— Her får de et forhold til ulike materialer, og de bruker enkle verktøy som øks, hammer og sag. Mange har lite eller ingen erfaring med verktøy, så vi lager ulike oppgaver for dem, forklarer Skog. Som største oppgave, har ungdommene tegnet og konstruert en krakk.
— De øves opp til å se de dagligdagse tingene rundt seg, for deretter å konstruere det de ser. Resultatene er blitt flotte, fastslår Trond.
— Krakken min skulle egentlig vært mye høyere, men det ble litt komplisert for meg, viser Lea Åselotte Brenden. Kanskje var det litt trøbbel med limet også, mener hun. Uansett har valgfaget i design og redesign vist at det går an å bruke brukte materialet til både krakker og stoler.
Vrien rygg
— Få med at vi har hatt det veldig gøy sammen, og at vi er blitt nære venner med flere fra andre klasser, fortsetter hun.
Nå skal en ny pulje elever i sving med det samme faget.
— Det var litt vrient å få til den høye ryggen, men den ble bra til slutt, konstaterer Jonatan Hindersland etter å ha tegnet, saget og snekret. Nå skal stolen være med hjem, men hvor Jonatan skal plassere den er mere usikkert.