— Vi kommer til å gå inn for å stoppe denne planen. Jernbaneverket har lagt en plan uten å involvere oss, og uten å tenke på våre kunder, sier Dag Brekkan, markedsansvarlig for NSB Sørlandsbanen.

Sammen med prosjektdirektør Gunnar Nøding i Rom Eiendom har han skrevet brev til Jernbaneverket der de reagerer kraftig på prosessen, og på en plan som utelater parkeringsplasser for NSBs kunder. De ber om at planen ikke oversendes kommunen i sin nåværende form.

— Brevet har vi skrevet på oppdrag fra våre sentrale sjefer i Oslo, så vi har full ryggdekning, sier Brekkan og Nøding.

- Uakseptabelt

Den 14. februar ble det bestemt å nedsette en arbeidsgruppe som skulle jobbe med planene. Siden har vi ikke hørt noe, sier prosjektdierktør Gunnar Nøding i Rom Eiendom (til v.) og markedsansvarlig Dag Brekkan i NSB Sørlandsbanen. Foto: Tore André Baardsen

Jernbaneverkets plan for ny tog— og rutebilstasjonen er en del av det nye, store kollektivknutepunktet i Kristiansand som skapes i samarbeid med Statens vegvesen og Kristiansand Havn. Den innebærer seks jernbanespor, og legger til rette for kraftig vekst i togtrafikken.Men Brekkan og Nøding reagerer sterkt på at dagens totalt 140 parkeringsplasser er fjernet fra stasjonsområdet på grunn av traseen til den nye Havnegata som kommer ned fra Samsen. I stedet legges det opp til bare 30 kortidsplasser i tilknytning til den nye rutebilstasjonen.

— Nå reiser om lag 850.000 personer med Sørlandsbanen hvert år, og vi venter en økning opp mot millionen om få år. Det er uakseptabelt ikke å ha et godt parkeringstilbud, sier Brekkan.

Den nye veien vil fjerne parkeringsplassene for NSBs kunder og ansatte. Foto: Tore André Baardsen

«Skulle foreliggende plan tilnærmelsesvis bli gjennomført, vil jernbanen kunne miste mange reisende som følge av langt dårligere adkomst og tilgjengelighet enn i dag», skriver de i brevet.

— Maktarroganse

Planen til Jernbaneverket fikk Nøding tilfeldigvis se da han for i forrige uke var på et møte med Agder Kollektivtransport i Aust-Agder.

— En ting er at vi ikke har fått se planen. En annen ting er at vi ikke er involvert i prosessen. Den 14. februar hadde vi et møte med Jernbaneverket der det ble bestemt at det skulle nedsettes en arbeidsgruppe der vi skulle være med. Siden har vi ikke hørt noe, sier Nøding.

— Jernbaneverket driver ren maktarroganse og har ikke fulgt spillereglene i forhold til samarbeid, sier Brekkan.

Når de nå nærmest tilfeldig har fått se planen, er de lite glade for det de ser:

— Konseptet tjener ikke jernbanen, sier Nøding.

Dermed skrives et nytt kapittel i den endeløse historien om storstilte planer for Kristiansand jernbanestasjon og tilliggende herligheter som startet i 1993 da Gunnar Nøding på vegne av NSB lanserte det første forslaget om Fellesterminalen.

Torpedert

Siden den gangen er utallige planer blitt lansert — og torpedert, og i 2012 ble Euroterminalen begravet sammen med 40 millioner planleggings-kroner. I tillegg kommer 10 millioner som har gått med til en rekke skrinlagte planer for ny stasjonsbygning i regi av Rom Eiendom.Her har Gunnar Nøding flere ganger anklaget Jernbaneverket for å stanse planene.

- Tar du nå hevn ved å ville stanse en av Jernbaneverkets planer?

— Overhode ikke. Her må man holde tunga rett i munnen og tenke på hva som er best for jernbanens kunder, sier Nøding.

- En inkurie at de ikke har sett planene

— Hvis Rom og NSB i Kristiansand ikke har fått se planene skyldes det en ren inkurie.Det sier strategidirektør i Jernbaneverket, Lars Christian Stendal til Fædrelandsvennen.

Han kan ikke imøtekomme kravet om å la være å sende planen til kommunen, for den er allerede sendt.

— Men vi har ikke foretatt en generell utsendelse til alle involverte parter. Grunnen til at vi sendte planen til Agder Kollektivtransport skyldtes at vi ønsket en klarering med hensyn til bussløsningene.

- Men burde ikke NSB og Rom se hvilke løsninger dere har for stasjonsområdet?

— Jo, det er jeg enig i. De skulle ha vært orientert.

- I et møte 14. februar lovet dere også at de skulle få være med på planleggingen gjennom en arbeidsgruppe?

— Den arbeidsgruppen skal se på kontorbygg og stasjonsinterne løsninger, og der har det ikke skjedd noe siden 14. februar. Den store utfordringen har vært å avklare forholdene mellom Statens vegvesen, Kristiansand Havn og Jernbaneverket.

- Kritikken går på at dere har fjernet parkeringsplasser?

— Hvis vi hadde råd grunnen alene, kunne vi bredd oss. Men det skal bygges ny E 39 og havneterminalene skal rustes opp. Dermed må det inngås en rekke kompromisser. Å legge 30 korttidsplasser i tilknytning til bussterminalen er en bra løsning. I tillegg er det seks-sju «kiss-and-ride-»-plasser. I store byer som Kristiansand er det ikke naturlig å legge innfartsparkering til stasjonene. I Kristiansand er det dessuten gode parkeringsmuligheter nær stasjonen, sier Stendal.

Sendes ut på høring i høst

Planen skal behandles i byutviklingsstyret 18. september, og når den legges ut på høring, kan alle få komme med innspill.

Det sier teknisk direktør Ragnar Evensen til Fædrelandsvennen. Han har fått tilsendt en kopi av brevet til Jernbaneverket, men sier det ikke får konsekvenser for selve framdriften av saken i kommunen.Men under høringen kan alle få legge fram sine innvendinger og synspunkter, sier han.

Når det gjelder kravet om parkeringsplasser tilknyttet selve jernbanestasjonen, mener han det kan bli problematisk:

Arealknapphet er en viktig sak her. Det er et trangt område, og arealmessig skal vi ha plass til all infrastrukturen. Vi skal ha et nødvendig antall korttidsplasser, men å legge mange parkeringsplasser på bakkeplan i et kollektivknutepunkt, oppfatter jeg som nokså unødvendig, sier han.

Men til sist er det politikerne som avgjør, og etter høstens høringsrunde er det ventet en endelig avklaring i bystyret over nyttår.