- Det er alltid noen foreldre som reagerer på at vi ikke tillater pennal i klasserommet, men de forstår det når vi forklarer årsaken, sier rektor ved Solholmen skole, Vigdis Klokseth Foto: Jon Anders Skau
Solholmen skole erfarer at det blir bedre fokus på undervisningen når elevene ikke trenger å lete fram egen blyant i bunnen av sekken. Derfor er det rikelig med nyspissede skrivesaker tilgjengelig på pultene. Foto: Jon Anders Skau
Pennalet til Anna Simone Aunevik Jensen og de andre førsteklassingene ved Solholmen skole, må ligge igjen i sekken i gangen. Videre ses kontaktlærer Elisabeth Kirkhus og elev Emil Ogric. Foto: Jon Anders Skau
Solholmen skole erfarer at det blir bedre fokus på undervisningen når elevene ikke trenger å lete fram egen blyant i bunnen av sekken. Derfor er det rikelig med nyspissede skrivesaker tilgjengelig på pultene. Foto: Jon Anders Skau

— Vi sparer mye tid på at elevene ikke trenger å lete etter blyanten nederst i sekken. Det blir fullt fokus på undervisningen, og ikke på hvem som har flest etasjer i pennalet sitt, forteller rektor ved Solholmen skole, Vigdis Klokseth.

Mens andre førsteklassinger bruker pennalene sine flittig i klasserommet, må elevene ved Solholmen skole la sitt ligge igjen i sekken i gangen. Dermed er det heller ikke alle som har pennal.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Tillater ikke pennal

Det er åtte år siden skolen innførte ordningen, i stedet sørger de for at alt nødvendig skriveutstyr er tilgjengelig på pultene.

— Det er alltid en del foreldre som lurer på hvorfor ikke vi tillater pennal, men de forstår begrunnelsen vår, sier rektoren.

Solholmen skole har ulik praksis fra de fleste andre barneskoler.

Les også:

Vil ikke ta gleden fra barna

— Mange har forberedt seg lenge til skolestart. De har sett fram til å ta i bruk pennalet, og den gleden vil vi ikke ta fra dem. Skulle vi få problemer med at pennalet tar for mye fokus, vil vi håndtere det, sier rektor ved Tordenskjoldsgate skole, Øyvind Eilertsen.

Ved Slettheia skole har pennalbruken aldri vært noe diskusjonstema.

Solholmen skole erfarer at det blir bedre fokus på undervisningen når elevene ikke trenger å lete fram egen blyant i bunnen av sekken. Derfor er det rikelig med nyspissede skrivesaker tilgjengelig på pultene. Foto: Jon Anders Skau

— Nei, elevene får utdelt både blyant og viskelær og vi har felles fargeblyanter i klasserommene. Det er opp til foreldrene om de vil sende med pennal eller ikke, men de aller fleste gjør jo det, sier inspektør Per-Einar Solheim.

— Vi har alt elevene trenger på skolen, men mange synes det er gøy å bruke sitt eget pennal, og det skal de få lov til, sier rektor Hallvard Auestad ved Karuss skole.

- Vi er litt sære

Hva synes du om å forby pennal i timen? Skriv din mening under artikkelen.

Ved Steinerskolen er det ikke vanlig med pennal. Der brukes det kun fargestifter til å skrive store bokstaver i stort format de første årene.

— Fargestifter har vi på skolen, så pennal trenger de ikke. Vanlig gråblyanter brukes ikke før i femte klasse. Vi er litt sære her hos oss, men jeg synes det er fint, sier rektor Steinar Skjævesland.

Ikke tro på forbud

Barnepsykiater og avdelingsleder ved ABUP, Karl Erik Karlsen, sier barn sammenligner seg med hverandre fra de er små, og at småting som et pennal kan ha betydning for den sosiale statusen.

Jeg har et rosa fe-pennal med stjerner på, men bruker det bare hjemme.

— Barn kan føle sårbarhet på de minste ting, men det er ikke det samme som at det er best å fjerne det det gjelder, sier barnepsykiateren.

Dermed har han liten tro forbud mot pennal, men anbefaler heller ikke ukritisk å kjøpe det barnet ønsker seg.

— Det beste er om foreldre og skole kan snakke sammen og bli enige om noenlunde fornuftige retningslinjer, sier han.

Minske kjøpepress

Anna Simone Aunevik Jensen har akkurat begynt i første klasse, og synes ikke det gjør noe at pennalet må ligge igjen i sekken ute i gangen.

Pennalet til Anna Simone Aunevik Jensen og de andre førsteklassingene ved Solholmen skole, må ligge igjen i sekken i gangen. Videre ses kontaktlærer Elisabeth Kirkhus og elev Emil Ogric. Foto: Jon Anders Skau

— Jeg har et rosa fe-pennal med stjerner på, men bruker det bare hjemme, sier den nybakte førsteklassingen.

— Vi jobber aktivt med å tone ned kjøpepresset og viske ut forskjeller. På denne måten får elevene likere forutsetninger og vi opplever det som positivt at elevene har det samme utstyret med inn i klasserommet, sier kontaktlærer ved Solholmen skole, Elisabeth Kirkhus.