MANDAL: — Den siste konserten vi gjorde før vi tok en pause, var på nettopp Skalldyrfestivalen. Da vi fikk forespørsel om å spille i år, fant vi ut at det kunne være en god anledning til å prøve en gjenforening. Men vi hadde ikke gjort det hvis ikke vi fikk være headlinere altså, sier gitarist og låtskriver Kåre Helland-Olsen beskjedent, om ikke spesielt kledelig.Helland-Olsen synes det er ekstra stas at bandet skal spille i Mandal, all den tid røttene til landsdelen generelt, og Mandal spesielt, har vært grunnlaget for musikken til bandet.- «Blå, blå himmel» er helt klart sangen folk forbinder oss med, og særlig om sommeren spilles den fortsatt mye på radio. Men jeg er overbevist om at bandet ikke har gitt ut sitt beste materiale ennå, sier Helland-Olsen og signaliserer med det at det kan komme flere plater fra «Selskabet».Oslo-mafiaen

Låtskriveren mener holdningene til en blasert bransje må ta mye av skylden for at bandet gikk i oppløsning.- Da vi spilte på Smuget i Oslo, ble vi introdusert som «Seks halvfulle fiskere fra Sørlandet», og den holdningen møtte vi til stadighet i musikkmiljøet, forteller Helland-Olsen.Ovenfra og ned-holdning til tross, Det Gode Selskab brettet opp ermene og fikk utgitt plate i 1995.Den solgte i 5000 eksemplarer, noe Helland-Olsen synes er bra.- Men plateselskapet vårt var ikke enig i at salget var godt nok, og etter hvert ble vi løst fra kontrakten. Andre selskap viste interesse, men de ville at vi skulle forandre på sounden vår, og det ville ikke vi, sier Helland-Olsen.- Det viktigste for oss har alltid vært å vise at man kan komme fra Mandal og gjøre suksess, selv om man synger på dialekt. Det mener jeg fremdeles skal være mulig, sier låtskriveren.Paradoks

At låtmaterialet til Helland-Olsen holder mål, eksemplifiseres best ved at han beholdt en personlig publishing-avtale med det samme plateselskapet som ikke ville gi ut flere plater med Det Gode Selskab.- Det tyder bare på at imagen vårt ikke var bra nok for dem. Vi ble aldri store på P3, for å si det sånn. Vi erfarte på konsertene at musikken vår favnet alle slags aldersgrupper, og trivdes med det, sier Helland-Olsen.Han viser til et ikke ukjent trønderband når han skal forklare at musikk fra Utkant-Norge likevel kan slå an.- Vi var i studio på samme tid som DDE, og de har jo vist at man kan satse på distriktsmusikk. Mye av forklaringen ligger nok i at trønderrocken var et veletablert fenomen, Mandalsrocken var det litt annerledes med, sier Helland-Olsen.Går det som han og resten av bandet håper, får Det Gode Selskab kanskje en ny sjanse til å vise at de duger i den store sammenhengen.