SØGNE: — Det kom jo et kraftig tordenvær i natt og vi fikk ikke strømmen tilbake før ved 15-tiden i ettermiddag, fortalte en litt frustrert Ragnar Follesøy til Fædrelandsvennen i går. Han driver en postordrebutikk som selger hobbydrivhus og andre hageartikler, og han regner med at hele dagsomsetningen gikk tapt. Det vil i praksis si rundt regnet 80.000 kroner, forteller han videre.Men det er ikke værgudene Follesøy er mest frustrert over, det er faktisk Agder Energi. For da han ringte dit for å få greie på når han kunne regne med å få strømmen tilbake, så kom han aldri fram til et menneske. I andre enden var det kun en automatisk telefonsvarer.- Automatisk telefonsvarer blir for uprofesjonelt. Man burde kunne engasjere en kontormedarbeider til å ta telefonen slik at man i hvert fall fikk kontakt med noen i andre enden av telefonrøret, sier Ragnar Follesøy.Informasjonssjef Ragna Marie Henden i Agder Energi forstår Follesøys frustrasjon:- Ja, det er forståelig at han reagerer og vi må bare beklage at det ble slik. For å møte den store pågangen av folk som ringte for å få informasjon, satte vi på en automatisk telefonsvarer der vi la inn en beskjed om hvor strømbruddene hadde oppstått.- Men folk vil jo også gjerne få vite når de kan regne med å få strømmen tilbake?- Ja, det er klart. Vi er nå inne i en fusjonsfase, og alt er ikke kommet helt i orden ennå. Vi har planer om å legge det til rette slik at de som ønsker å snakke med noen, kan taste et bestemt tall på telefonen. Da vil de bli satt videre til en som kan prate med dem, forteller Ragna Marie Henden.Det var i hovedsak Søgne, Songdalen og Øvre Sirdal som ble verst rammet i Vest-Agder, og i Aust-Agder var uværet verst i Lillesand/Birkeland-området. I Lillesand var strømmen borte i én time, mens de andre stedene fikk mer kortvarige strømbrudd under en halvtime. En del fordelingstransformatorer ble slått ut, men man hadde i går kveld ikke oversikt over hvor mange det gjaldt.atle.tveit@fedrelandsvennen.no