— Denne messen gir en helt unik mulighet til å skaffe seg viktige

forretningsforbindelser og kontakter, fastslår Tore Stray, som bokstavlig

talt hadde verden som tumleplass forrige helg.

Kontaktmessen, eller Europartenariatet som det også kalles, er et

EU-initiativ, og trekker til seg over 3000 firma fra hele verden. Tore Stray

var i kontakt med firma fra 15 forskjellige land.

  • Jeg er sikker på at jeg aldri ville ha kunnet fått så mange gode navn på

blokka, dersom jeg ikke hadde vært i Ålborg, mener Stray, og legger til at

han også fikk sikret seg salgsretten i Norge og Danmark på en

verdenspatentert sykkelveske.

Bedriftsprofil

Kontaktmessen er ikke en varemesse i tradisjonell forstand. Kun firma i

vertslandet stiller ut produkter. For de andre deltakerne blir det

utarbeidet en bedriftsprofil som alle får tilgang til. Og profilen danner

grunnlaget for at det kan oppstå «søt musikk» mellom ulike firma, noe det

høyeste grad gjorde for nettopp Tore Stray. For alle

Næringsselskapet Vennesla Vekst AS brakte Tore Stray til Danmark. Og av de

mange lokale bedriftene som ble oppfordret til å være med, var det bare

Stray som slo til.

  • Europartenariatet er noe alle kan være med på, og jeg synes det er dumt

dersom ikke flere griper denne unike sjansen. Billetten koster kun noen få

tusenlapper. Når en ser hva en kan få igjen, er jeg ikke i tvil om at dette

i høyeste grad vel anvendte penger, mener Stray, og anbefaler flere lokale

firma til kjenne sin besøkelsestid på neste messe i Palermo i Italia i

desember.

Han er ikke i tvil om at flere lokal firma vil kunne vende hjem med

«gullbarrer» bagasjen.