— Denne messen gir en helt unik mulighet til å skaffe seg viktige
forretningsforbindelser og kontakter, fastslår Tore Stray, som bokstavlig
talt hadde verden som tumleplass forrige helg.
Kontaktmessen, eller Europartenariatet som det også kalles, er et
EU-initiativ, og trekker til seg over 3000 firma fra hele verden. Tore Stray
var i kontakt med firma fra 15 forskjellige land.
Jeg er sikker på at jeg aldri ville ha kunnet fått så mange gode navn på
blokka, dersom jeg ikke hadde vært i Ålborg, mener Stray, og legger til at
han også fikk sikret seg salgsretten i Norge og Danmark på en
verdenspatentert sykkelveske.
Bedriftsprofil
Kontaktmessen er ikke en varemesse i tradisjonell forstand. Kun firma i
vertslandet stiller ut produkter. For de andre deltakerne blir det
utarbeidet en bedriftsprofil som alle får tilgang til. Og profilen danner
grunnlaget for at det kan oppstå «søt musikk» mellom ulike firma, noe det
høyeste grad gjorde for nettopp Tore Stray. For alle
Næringsselskapet Vennesla Vekst AS brakte Tore Stray til Danmark. Og av de
mange lokale bedriftene som ble oppfordret til å være med, var det bare
Stray som slo til.
Europartenariatet er noe alle kan være med på, og jeg synes det er dumt
dersom ikke flere griper denne unike sjansen. Billetten koster kun noen få
tusenlapper. Når en ser hva en kan få igjen, er jeg ikke i tvil om at dette
i høyeste grad vel anvendte penger, mener Stray, og anbefaler flere lokale
firma til kjenne sin besøkelsestid på neste messe i Palermo i Italia i
desember.
Han er ikke i tvil om at flere lokal firma vil kunne vende hjem med
«gullbarrer» bagasjen.