Hvilken allmenn interesse har det at min kone, Wenche, er operert i ryggen?? — Ingen, bortsett fra årsaken, som er såre enkel og meget aktuell. I hvert fall for alle dem som ferdes i skjærgårdens indre farvann, i mindre båter, dvs. under 15 fot. For når en slik båt møter en cabin cruiser i 25 {ndash} 30 fots klassen, som går kvart til halv fart, da kan alt skje. Når bølgene er gode 1,5 {ndash} 2 meter høye og så bratte at båten din velter om du får dem i baugen, da hjelper det ikke å sakke farten og å ta sjøen fra siden. Da hjelper det ikke å være forberedt og holde seg fast. Wenche svevet 1,5 meter over båten før hun falt ned på rompa og slo i stykker en ryggvirvel. Det er bare takket være den profesjonelle hjelpen vi fikk fra Røde Kors båten og ambulanse personellet fra Lillesand, at Wenche har beholdt førligheten. Men det er ikke derfor jeg skriver. Rosende ord er sendt som leserinnlegg til Lillesandsposten og Fædrelandsvennen. Alle snakker kvalitetssikring. Ser en ulykken fra et slikt synspunkt er dette et avvik som krever korrigerende tiltak. Avviket er vel klart: En ukyndig? person får lov til å føre et fartøy i indre farvann slik at han/hun forvolder skade på 3dje person, og sannsynligvis på andres eiendom. Jeg regner med at det var flere sinte båteiere etter hvert som bølgene nådde land. Jeg fikk ikke notert navn på båt eller registreringsnummer og det var ikke rette tidspunkt å oppta forfølgelse, med Wenche skadet i bunnen av båten. Men jeg har politianmeldt forholdet. Det kan være andre som har hatt grunn til å anmelde samme båt. I dette tilfellet førte avviket til personskade. Når en ser på trafikken i Blindleia, kan en undres hvor mange flere som er utsatt for tilsvarende ulykke. De hadde sett denne skaden før, på Aust-Agder Sykehus. Jeg skulle gjerne sett en statistikk over skader i forbindelse med bruk av båt. Å ferdes i Blindleia er nå like risikabelt som å ferdes på landeveien. Men forskjellen er at det er ikke krav til opplæring eller erfaring for å føre en båt på den størrelsen vi snakker om her. Enhver med god nok råd kan kjøpe seg den største båten hun/han tør å legge utpå med, under motto; "se deg ikke tilbake", eller kanskje, noe omskrevet; «vend dem {hellip}. ryggen». Korrektive tiltak, det er flere: I følge Wenche må vi ha større båt, slik at vi kan hamle opp med de store bølgene. Men det blir for idiotisk. Det burde være mulig å oppnå en situasjon hvor en kan ferdes i indre farvann i en pram med 4 hester, uten å sette livet på spill. Opplæring, det er selvfølgelig en løsning. Men hvor skal grensen gå; skal alle ha sertifikat? Når en vurderer økningen i innaskjærs båt trafikk og etter det jeg har opplevet, ja. Alle som skal føre motordrevet fartøy, uansett størrelse og fart, skal ha opplæring og sertifikat. Og det må være mulighet til å stryke til en praktisk prøve. Baser opplæringen på prinsippene i Sjøveisreglene. Utgiftene? Behandlingen av Wenche alene ville ha betalt kurs og prøve for mange personer. Begrensninger; så absolutt. I Blindleia i dag er det max. 5 knop mindre enn 50 meter fra land. Men denne regelen overholdes ikke, av noen. Og fartsbegrensning er et tve-egget sverd. Når en 30 fots båt går 5 knop kan den sette opp meget store bølger. Og bølgene er langt farligere enn farten, spør du meg. Etter min mening burde en begrense trafikken innaskjærs generelt, til båter under 20 fot, og fastsette fartsbegrensninger for båter over 20 fot til 5 knop eller den farten hvor båten lager maksimum en halv meter bølger. På en eller annen måte må en lære disse amatørene at en skal se seg tilbake for å se hvor store bølger en lager, og avpasse farten, hvis de er for store. Det er faktisk elementært for ferdsel i indre farvann. De som vil kjøre raskt får holde seg der de hører hjemme, utaskjærs. Der er den masser av hav, noen skjær og en sjenerer ingen. Men, da må man kunne lese kart, navigere og føre et skip; det er kanskje et problem for enkelte. (Fotnote; båten som forårsaket ulykken kjørte mer enn 5 knop og var mindre enn 50 meter fra land. Bølgene trenger jeg vel ikke kommentere.) Kontroll, den mangler totalt. Politiet har en fin båt. Jeg har personlig ikke sett den, men etter sigende er den fin. Nå bor jeg kloss i Blindleia, og ville nok lagt merke til Politibåten, hvis den hadde vært på våre kanter. Det har den altså ikke vært. På 2 ½ uke har jeg ikke sett den. (Faktisk er jeg litt nervøs, forstår du, jeg har bare rundtlysende hvit lanterne, ikke en rød og grønn; og hvit for- og bakover. Jeg kan få bot.) Altså, hvor er Politiet, midt på dagen, når båt trafikken er på det største. De er i hvert fall ikke der du burde være, i leia, patruljerende, for å dempe folks fartsgalskap og hindre ulykker som Wenche's. I Sverige er det Kustvakten som overvåker båt trafikken, og de benytter lasermåling av farten. Og {ndash} desverre {ndash} de fleste som tas for villmannkjøring i 2-3 ganger tillatt fart, er nordmenn. Mange nordmenn. Det må da være mulig å låne en laser fartsmåler fra UP og regne om km/t til knop. (Èn knop = 0,54 km/t). Det er liten hjelp i å ha allemanns rett, fin skjærgård og fri ferdsel når tilværelsen hele tiden forsures av enkelte som ikke bryr seg om å ta hensyn. Men for å få dette til må flere offentlig instanser være villig til å samarbeide om et felles mål; å lære sjøfartsnasjonen Norge simpelt båtvett. Arild Thorsrud Stavanger