hjemmeskole004.jpg Foto: Espen Sand
TEORI OG PRAKSIS: Julian og Filip må jobbe på gården innimellom skolefagene. Foto: Espen Sand
ANNERLEDES HVERDAG: Som et avbrekk i hjemmeundervisningen har Julian (t.v) og Filip faste daglige oppgaver i stallen. Foto: Espen Sand
GODE RESULTATER: - Karaktermessig har barna gjort det godt, sier Elin Albrethsen. Her hjelper hun sønnen Filip. Foto: Espen Sand

LINDESNES: - I dag er folk vant til å bli styrt fra vugge til grav. Jeg mener det bor så mye mer i barna enn det skolen klarer å få ut av dem. Derfor har vi valgt hjemmeundervisning i snart 20 år, sier Elin H. Albrethsen, som har undervist alle sine ti barn i eget hjem.

Familien bor på gård ved Nylund i Lindesnes. Der underviser mor sine to yngste sønner Julian (7) og Filip (10). De skal gjennom samme pensum som elevene på barneskolen, men har en helt annerledes hverdag.

Pannekaker og husarbeid

ANNERLEDES HVERDAG: Som et avbrekk i hjemmeundervisningen har Julian (t.v) og Filip faste daglige oppgaver i stallen. Foto: Espen Sand

- Vi har hester her på gården og begge guttene har oppgaver i stallen som en del av skoledagen. Er guttene ukonsentrert en dag, da kan vi for eksempel finne på å lage pannekaker eller gjøre husarbeid i stedet. Vi legger det opp litt individuelt, men vi skal selvsagt gjennom pensumet. Karaktermessig har barna klart seg godt, sier Elin.

- Vi opplever at barna og familien blir knyttet sammen på en sterk måte. Det har vært viktig for oss, sier mor.

Far Geirulv er kritisk til måten skolen håndterer såkalte problembarn.

- Flere sosiale arenaer

UNDERVISNING: Elin Albrethsen har selv undervist sine ti barn. Nå er hjemme med sine to yngste sønner Julian (7) og Filip (10).   Foto: Espen Sand Foto: Espen Sand

- Vi er på ingen måte motstandere av skolen, men vi har sett konsekvensene av barn som faller utenfor. Hvilket system er det som fanger dem opp og gir dem en positiv hverdag, spør Geirulv Albrethsen.

Det er ingen hemmelighet at pedagoger og skolemyndigheter landet rundt har vært sterke motstandere av hjemmeundervisning. Ankepunktet har vært at barna mister verdifull sosial og faglig kompetanse.

- Skolen er ikke den eneste sosiale arenaen. Våre barn har fått sitt sosiale nettverk gjennom lokale lag og foreninger innen idrett, speider og musikk. Jeg tror at foreldre har størst kompetanse på egne barn, og derfor vet best hva som skal til for at barnet skal blomstre, sier Elin.

Takknemlige barn

- Hva sier barna selv?

- Vi opplever at de er takknemlige for at vi ville bruke tiden sammen med dem. Datteren vår Carina (29) har selv fått barn som hun underviser i sitt hjem, forteller ekteparet.

Sønnen Filip (10) har vært hjemme på gården i sine fem første skoleår. Han forteller at han har fått sine venner gjennom fotballaget og at han blir invitert i mange bursdager til jevngamle kamerater. Foreldrene har bestemt at han neste høst skal starte i 7. klasse ved Nyplass barneskole på Vigeland.

Spent på skolestart

- Jeg gruer meg. Selv om jeg kjenner mange i klassen blir det rart å starte på skolen, sier 10-åringen.

Alle som ønsker kan drive hjemmeundervisning i Norge i dag. Det holder at man sender en brev til kommunen og opplyser at man ønsker å undervise egne barn. Kommunen plikter da å opprette en tilsynsfører som kommer på besøk noen ganger hvert år. Vi besøker familien Albrethsen dagen før tilsynsbesøket.

- Vi har hatt den samme tilsynsføreren i alle år, og kjenner hverandre godt. Hun kommer på besøk til oss i morgen og blir her over natten. Fra dag én har vi vært opptatt av full åpenhet, sier Elin Albrethsen.

— Hjemmeundervisning er svært omstridt

Forsker mener det er mange grunner til at hjemmeundervisningsmodellen er kontroversiell.

— Hjemmeundervisningen har i en årrekke vært omstridt. Min konklusjon er at når noen bryter ut av dette gjennomregulerte samfunnet, og i tillegg lykkes, så settes sinnene i kok. Mest på grunn av forestillingen om at hjemmeskolen realiserer en personlig frihet, sier Christian Beck, førsteamanuensis I pedagogikk ved Universitetet i Oslo, som har forsket på hjemmeundervisning i over 20 år.

I 2006 tok han doktorgrad innen hjemmeundervisning, en læringsform som mange betegner som kontroversiell.

— Elevene kan bli isolerte og oppleve sosiale problemer av at de ikke deltar i et klassemiljø. Hjemmeundervisning blir også brukt som et skjul for barnemishandling. Det har vært flere mishandlingssaker i USA og jeg vet om minst to tilfeller i Norge, sier Beck.

I Norge er i dag registrert 100 barn som får hjemmeundervisning. Beck mener det reelle tallet er langt høyere.

— I mitt arbeid har jeg gjort en ganske nøyaktig telling for noen år siden. Jeg vil anslå tallet til 300-400 barn, et antall som har vært stabilt gjennom mange år. Det er ikke alle som har et registrert tilsyn, og derfor spriker tallene. Myndigheten er heller ikke så interessert i denne tellingen, sier han.

10 prosent vil undervise egne barn

I 2006 gjennomførte pedagog Christian Beck en undersøkelse der han spurte foreldre om de kunne tenke seg å undervise egne barn i hjemmet. Hele ti prosent svarte ja, mye på grunn av det som Beck betegner som heldagsskolen.

— Det er allerede i dag mange som er provosert over heldagsskolen. Jeg ble likevel svært overrasket over at så mange som 10 prosent av foreldrene svarte ja på om de kunne tenke seg å undervise barna hjemme for en periode, sier pedagogen.