Lørdag 25. juli åpner Tall Ships Races i Kristiansand, med 82 skuter og flere hundre tusen besøkende i løpet av fire dager.

— Det tenkte vi å utnytte. Derfor henger vi opp Sørlandets største banner, som skal reklamere for Kanalbyen, opplyser prosjektleder Eivind Buckner fra J. B. Ugland Eiendom, utbygger sammen med Kristiansand havn.

Banneret - som monteres på et gigantisk stillas - måler 15 ganger 60 meter, 900 kvadratmeter, og skal i en måneds tid dekke hele den nedre delen av siloen.

Bebyggelsen i Kanalbyen, her sett fra Lagmannsholmen, blir variert i høyde, struktur og farge. Bygningene blir på mellom fire og 14 etasjer, men skal ikke overstige årsryggen bak. Ytterst ligger «de tre søstre» med 150 leiligheter.  Foto: Arkitektkontoret A-lab

335 meter kanalDen 12 meter brede og 335 meter lange kanalen blir hovedattraksjon i den nye bydelen, som har høstet atskillig begeistring blant byens politikere.

Kanalbyens 700 boliger realiseres i åtte byggetrinn over en periode på 12-15 år, til en byggekostnad på mellom to og tre milliarder kroner.

Bebyggelsen i opptil 14 etasjer kommer sør for den vernede siloen fra slutten av 1930-tallet, som ble tegnet av arkitekt Arne Korsmo, tilhører Kristiansand havn, og ikke omfattes av planen.

— Prosjektet går sin gang. Vi forventer at bystyret vedtar planen i september, deretter gjenstår detaljprosjektering før salget starter i løpet av vinteren, sier Eivind Buckner.

Byggestart til våren?

Kanalbyen blir bygd i forlengelsen av området med Fiskebrygga, teater- og konserthuset Kilden og den vernede siloen. Foto: Arkitektkontoret A-lab

Første byggetrinn blir 125 boliger på holmen. Planlagt byggestart er våren neste år og innflytting fra sommeren 2017.Kanalbyen Partner AS eies med 50 prosent av Kanalbyen Utvikling AS (Kristiansand Havn), J.B. Ugland Eiendom (40 pst.) fra Grimstad og Vedal Utvikling AS (10 pst) fra Oslo.

Silokaia ble kjøpt av Staten på 1920-tallet. Fra den gang og fram til i dag har området vært en sentral del av havnevirksomheten i Kristiansand.

Havnas behov for mer havneareal medførte at bystyret i 2003 vedtok å bygge ny havn ved Kongsgård/Vige, og at de sentrumsnære arealene på Silokaia skulle utvikles til en ny bydel.

Havna håper nå på flere hundre millioner kroner i gevinst til å utvikle ny havn i Kongsgårdbukta.