En utregning Fædrelandsvennen har gjort, viser at i januar, februar og mars ble hver enkelt billett sponset med rundt 2600 kroner. Prisen på en flyreise Kristiansand — København ligger på samme nivå.

Grunnen er det lave antall passasjerer i denne perioden og de høye kostnadene ved å drifte ruten.

Formannskapet i Kristiansand sa onsdag ja til å fortsette å sponse skyss til Randøyene. Varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) var likevel i tvil etter at rådmann Tor Sommerseth (i framgrunnen) la fram tall som viste at kun en fjerdedel av turene blir kjørt. Her sammen med formannskapssekretær Anne Lise Holand Aabø og Helene Henriksen Knudsen (H). Foto: Kjetil Reite

— Når vi tenker på den ordbruken som ble brukt av enkelte beboere da denne ruten ble kjempet fram, og hvor høyt de gikk på banen, burde det være litt flaut når de ser hvor lite ruten har blitt brukt, sier varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF).

Stor regning

Fylkeskommunen, Agder kollektivtransport (AKT) og Kristiansand kommune har gitt til sammen 660.000 kroner for å opprettholde rutetilbudet på Randøyene gjennom vinterhalvåret.

Dette er en bestillingsrute på kveldstid.

I januar, februar og mars var det kun en firedel av alle oppsatte ruter som ble kjørt. Til sammen fraktet rutebåten 93 passasjerer, ifølge tall fra AKT. Disse billettene ble altså sponset med 2600 kroner.

— Det er altfor få som bruke tilbudet og det er ikke en kommunal oppgave. Så dette skurrer litt, sa Høyres gruppeleder Hans Otto Lund da formannskapet onsdag diskuterte om de fortsatt skal bevilge penger til ruten..

Engasjert

Fastboende advarte mot at øyene ville bli avfolket i vinterhalvåret hvis tilbudet ble avviklet eller svekket. Det mener de nå er i ferd med å skje.

— Kristiansand kommune og AKT ble informert om at et svekket rutebåt-tilbud til Randøyene ville føre til fraflytting. I løpet av det siste halvannet året er antall fastboende redusert med rundt 10 personer. I tillegg har 15 personer flyttet til land i vintermånedene, sier Øystein Frustøl, leder i Randøya Velforening.

De mener tilbudet er svekket etter at det nå kun er bestillingsruter på ukedager som tilbys.

— Både kommunen og AKT ble informert om at det bare ville være rundt halvparten av turene som ble brukt ved en bestillingsrute, sier Frustøl.

Han vil ikke kommentere Jørgen Kristiansens uttalelser. I stedet etterlyser de den gamle ordningen med bestillingsturer både på kveldstid og i helgene.

— Det foreligger skriftlig anbud på slik kjøring som er vesentligere rimeligere enn dagens ordning. Den offentlige forvaltningen bør sørge for at innbyggerne får den beste løsningen til den beste prisen. Det er ikke skjedd i denne saken.

Videreført

Til tross for skepsis, sa formannskapet likevel ja til å fortsette sin støtte. Kontrakten åpner for at det kun er de gjennomførte turene det offentlige skal betale.

Med en slik ordning, kan Kristiansand slippe billigere unna.

— Vi ønsker bosetning på øyene, og vi må huske på at mange av beboerne i området betaler mye i eiendomsskatt. Men det overrasker meg likevel at ruten ikke blir brukt mer, sier Jørgen Kristiansen.

AKT bekrefter de gjennom velforeningen ble klar over at det var en annen tilbyder til ruten.

— Vi fikk gjort en juridisk vurdering av dette der den klare anbefaling var at vi ikke skulle bryte kontrakten som allerede var inngått, sier Thomas Ruud Jensen, utviklingsdirektør i AKT.

Han kjenner ikke til at de ble opplyst om at kun halvparten av bestillingsturene ville bli brukt.

- Vi tar en betydelig risiko

Selskapet som kjører båten til Randøyene har gått med på en ny ordning der de kun får betalt for hver enkelt tur de kjører.

Til nå har de fått betalt et fast beløp uavhengig av hvor ofte de har kjørt.

— Det var AKT som ønsket en ordning der vi fikk betalt en fast pris. Til gjengjeld ble prisen på hele anbudet forhandlet ned. Vi ser selvsagt at med dagens trafikk er det best å betale for hver enkelt tur, og vi ønsker å være løsningsorientert, sier Stein Inge Dahn, en av to innehavere av Skagerrak Navigation.

— Det vil fortsatt være en vesentlig sponsing fra det offentlige?

— Det er klart at med én passasjer på en dyr båt, blir enhetsprisen høy. Det blir noe helt annet enn på en buss med mange passasjerer, sier Dahn.

Tilbudet er ingen gullgruve.

— Vi tar en betydelig risiko. Skulle det bli et motorhavari, er det vi som må betale. Men det har gått bra til nå.