— Det er gledelig på alle vis. Det forteller om framsynte kommuner og fylkeskommune. Og det gjør det lettere å jobbe langsiktig, sier leder for Nullvisjonen for Åseral, Audnedal og Marnardal, Bjørn Ivar Birkeland.

Fra sin spede start i 2003 da bare Farsund og Lyngdal var med, er nå alle fylkets kommuner unntatt Kristiansand, Lindesnes og Mandal involvert i Nullvisjonen.

Nullvisjonen er delt i tre regioner i Vest-Agder med Lister i vest, de indre kommunene i midten og Søgne, Songdalen og Vennesla i øst. I alle regionene er det prosjektledere som altså nå gjøres til faste stillinger - betalt av kommunene og fylkeskommunen.

Prosjektet har som navnet sier et håp å ha null drepte og null skadde i trafikken. - Det er nok noe mange vil mene er naivt. Men vi tenker at en annen visjon enn null drepte og skadde kan man jo ikke ha, sier Birkeland.

Fylkeskommunen betaler mest

Vest-Agder fylkeskommune betaler mest for utgiftene for Nullvisjonen med 2/3. 1/3 av utgiftene fordeles mellom kommunene.

— I våre tre kommuner har vi et budsjett på 600.000 kroner som inkluderer lønn. Det er penger som må brukes skjønnsomt for å strekke til. Men mye av det som gjøres trenger ikke koste stort, sier Birkeland.

Han påpeker at dersom man følger en modell Trygg Trafikk har laget, er de estimerte samfunnskostnadene ved trafikkulykker i hver av «hans» kommuner på 12 millioner kroner hvert eneste år.

Veibane rundt barnehage

Nullvisjonen i de indre bygder har særlig konsentrert seg om tiltak for barn og unge. Et av tiltakene har vært å lage en veibane rundt Konsmo barnehage med trafikklys, veihumper og skilt. Birkeland forteller at

Et av tiltakene Nullvisjonen har dratt i gang er som dette i Konsmo barnehage der barna har egen veibane, med trafikklys, skilt og fartshumper. Her venter Einar Birkeland venter tålmodig på grønt lys. Nora Bjørklid og Marius Vervik venter like bakenfor. Foto: Roar Greipsland

tiltaket har bidratt å bevisstgjøre ikke bare ungene, men også de ansatte og foreldrene.

Et annet tiltak er kontrakten som ferske sjåfører har skrevet under på. Sjåførene forplikter seg til å kjøre lovlig og samtidig delta i samlingene prosjektet har. 65 ungdommer har deltatt på dette de fire årene tiltaket har vart.

— Jeg reiser også rundt for å informere om trafikksikkerhet i ulike miljøer, forteller Birkeland.

Han mener prosjektet er med på å bedre holdningen hos sjåførene, både når det gjelder bruk av belte, hastighet og at alkohol ikke hører sammen med bilkjøring.

Trang start

Sjefingeniør Arild Nærum i statens vegvesen var sammen med ildsjeler i Vest-Agder fylkeskommune og Trygg Trafikk med på å dra i gang Nullvisjonen i 2003. — Det var en trang start i Farsund og Lyngdal. At dette nå har spredt seg til nesten hele fylket og blir permanent, er svært gledelig, sier han. Ideen hentet han fra Sverige. Han håper at også Aust-Agder vil bli med etter hvert.

Mandal blir med?

I Vest-Agder blir trolig Mandal den neste kommunen som blir med. Ordfører Tore Askildsen sier han har jobbet for det. Han har også fått gehør for dette av andre politikere, noe som ikke var tilfelle for noen år siden.

— Nullvisjonens holdningsskapende arbeid mot den yngre garde er svært viktig, sier han.

- Gjør svært viktig arbeid

Distriktsleder for Trygg Trafikk i Vest-Agder Ole Rath er glad Nullvisjonen gjøres permanent.

— Vi har et godt samarbeid med prosjektlederne i de ulike Nullvisjon-regionene i Vest-Agder. De gjør et svært viktig arbeid vi ikke alene klarer å rekke over, sier han.

Han sier at det spesielt er viktig med prosjektledere som har lokalkunnskap om veier og folk, og dermed kan sette inn tiltak der det virkelig trenges.

— Jeg håper også resten av kommunene i fylket blir med, også Kristiansand. Men byen er så stor at det kan være nødvendig å dele opp arbeidet i bydeler, sier han.

Han er tilfreds med fylkeskommunens forståelse av trafikksikkerhetsarbeidet. - Både fylkeskommunen og kommunene gjør mye godt for å få ned antall ulykker i trafikken, sier Rath.