— Mange med oss tenker i så fall at det er det bare å flytte om trafikken forsatt skal gå i åpent landskap. Dagens E 39 skaper allerede veldig mye støy og støv, noe som er blitt verre med økt trafikk de siste årene, sier grunneierne Nils Arnt Nilsen og Tore A. Bentsen.
Sammen med velforeningen og grunneiere i Vestre Skogsfjord har de bedt om at Statens Vegvesen utreder muligheten for å få en tunnel på 800 meter under Froststadåsen slik at veien kommer ut i dagen i søndre enden av Fasselandsvannet på grensen mellom Mandal og Lindesnes kommuner.
100 mill. dyrere
Det har veivesenet sagt seg villig til. Skulle man havne på en lengre tunnel, betyr det en ekstra utgift på 100 millioner kroner.
Det mener grunneierne er småpenger når den nye firefelts veien fra Søgne til Lindesnes vil koste rundt fem milliarder kroner.
Når saken etter hvert havner hos lokalpolitikerne i Mandal ber de dem tenke grundig over tunnelalternativet.— Tunnel framfor bro vil sikre et framtidig godt bomiljø for generasjoner med vesentlig mindre støy og støv, sier de to.
Byutvikling
De mener tunnel vil sikre muligheten for byutvikling i området og bli et svært attraktivt sted for boligbygging. - Dessuten blir ikke landskapsbildet forringet, og det blir ikke nødvendig med støyskjerminger og innløsning av hus, sier de.
Frykter ny trasé vil skape mer støy
For Bentsen blir en broløsning dramatisk.— I sin tid flyttet vi fra tettbebyggelsen i Vestre Skogsfjord og opp i heia her. Det gjorde vi fordi trafikken økte år for år, og til slutt gjorde det uutholdelig å bo ved E 39. Nå kommer visst veien til å flytte etter oss, sier Bentsen.
Må bare flytte igjen
Boroen er planlagt noen titalls meter fra huset - uansett hvilket alternativ som velges. - Da er det bare å flytte igjen, vi vil ikke klare å bo her lenger, sier Bentsen.
Et endelig trasévalg blir først gjort neste år. Da vil også lokalpolitikerne i Mandal ha sagt sitt. Deres mening vil bli svært avgjørende.
— Det påhviler bystyret et stort ansvar. Det gjelder å finne den beste og mest skånsomme måten bygge ny europavei på, sier de.
De håper ikke politikerne neglisjerer argumentene til befolkningen i Vestre Skogsfjord i frykt for at det kan utsette prosjektet.— Trasévalget skal ikke avgjøres før neste år, så det er bra med tid, sier Nils Arnt Nilsen og Tore A. Bentsen.
Ordfører Tore Askildsen er fornøyd med at veivesenet skal utrede en forlengelse av tunnelen ved Vestre Skogsfjord.
— Da får vi et enda bedre grunnlag for å mene noe om dette, sier han.
Gjennomsyn
Høringsuttalelsene til de foreslåtte traseene er nå til gjennomsyn i Søgne, Mandal og Lindesnes.
Deretter vil lokalpolitikerne be veivesenet gå videre med 1, 2 eller 3 traseer. I den videre prosessen vil så kommunene og veivesenet bli enige om trasé. Endelig valg tas våren 2015. Byggingen starter antakelig i 2018. Det vil ta fra fire til åtte år å bygge veistrekningen, avhengig av hvilket trasévalg som velges.