— Vi har teknologien som trengs og vi vet hvordan vi skal få det til. Dette er ikke bare et miljøtiltak. Med tanke på hvor dårlig luft det er i mange norske byer, er det også et folkehelsetiltak, sier Venstre-leder Trine Skei Grande.

Hun mener norske byer i løpet av fem år bør få bysentrum som skal være utslippsfrie. Det vil si at man ikke får kjøre med bensin- eller dieselbiler. Kun elbiler.

Elektriske busser

Agder Kollektivtrafikk (AKT) utreder nå elektriske busser. Ifølge administrerende direktør Siv Wiken er det mest aktuelle nå hybridbusser som går både på diesel og strøm.

Mange steder i Kvadraturen har det vært vanskelig å finne gateparkering ettersom elbiler har okkupert plassene hele dagen. Foto: Reidar Kollstad

Disse kan komme som et prøveprosjekt i Kristiansand. De kan også komme permanent når dagens konsesjonsperiode løper ut i 2018. ## Kollektivtrafikk

Venstre i Kristiansand ønsker også at alle drosjer byttes ut med elbiler og at alle kommunale kjøretøy også er elbiler.

— I første omgang er vi opptatt av at kollektivtrafikken blir utslippsfri. Men det hadde vært fantastisk om vi kunne ha kommet så langt som det Trine Skei Grande foreslår, sier fylkesleder Torunn Sandvand.

I Kristiansand bystyre har også Miljøpartiet De Grønne sans for forslaget.

— Vi støtter at den trafikken som skal inn til sentrum blir utslippsfri, men også elbiler tar mye plass i byene. Vi håper derfor Venstre vil jobbe for trafikkreduserende tiltak som bedre sykkelveier og færre parkeringsplasser, sier Marte Rostvåg Ulltveit-Moe, førstekandidat for MDG.

Ny Lundsbro

I neste bystyreperiode (2015 - 19) blir det neppe noe fossilfilt Kristiansand sentrum. Venstre vil prioritere sykkelveier, kraftig utbygging i kollektivtrafikken og en ny gang og sykkelbro over Otra.

I forslaget til program vil de også få bygd ny gangbro over Otra. I tillegg vil de utrede en gang, sykkel og bussbro over Otra ved sykehuset