ARENDAL: — Andreas var en usedvanlig viktig døråpner da vi fikk arrangementet hit for første gang i 1993, og han har vært en viktig brikke for at vi igjen fikk arrangementet, sier pressesjef for Norwegian Grand Prix (NGP), Jens P. Christensen.

Grimstad-millionæren Ugland sitter i styret i IOTA, det ledende organet for offshoresporten. I tillegg er han co-formann i NGP. Ugland legger mye av «skylden» på den første VM-runden i Arendal siden 2001 på lokalmiljøet.

— Av og til vet man ikke hvor godt man har hatt det før man mister det. Jeg har selvsagt påvirket styret, men det som er positivt er at lokalbefolkningen viste at de ville ha dette tilbake. Nå kontribuerer alle for å få dette til å fungere, det er gøyalt å se, forklarer Ugland.

Medeier i «Jotun»

Ugland selv har sluttet å konkurrere, og er nå medeier i Ugland Offshore Team Racing, med båten «Jotun». Men han snakker gjerne om sin begivenhetsrike karriere, som har gitt ham så mye. Etter å ha debutert i den gjeveste offshoreklassen i St. Tropez i 1991, har Ugland startet i 55 løp, tatt seks tredjeplasser, og tre pole positions. Høydepunktet kom i 1993, da Ugland ble europamester på hjemmebane i Arendal.

— Det var helt klart den største sportslige oppturen. Det har også vært mange artige opplevelser. Jeg har fått reist rundt i verden og fått mange gode venner i miljøet. I tillegg har jeg opplevd alt fra brann i båten til knivskarp konkurranse, sier Ugland.

Uskadede

Brannen skjedde under VM-runden i de forente arabiske emirater i 2001. «Jotun»-båten lå på fjerdeplass i konkurransen da den plutselig begynte å brenne.

— Vi kom oss ut av cockpiten, og reddet oss uskadede om bord i en båt, sier Ugland.

— Ble du aldri redd når du var med og konkurrerte?

— Det er klart offshore er en risikosport, og det er alltid litt spesielt når man deltar. Men når man først kommer i gang så tenker man ikke på nervøsiteten. Jeg vil ikke si at jeg har vært redd, men jeg har fått meg en støkk noen ganger, forklarer Grimstad-millionæren, og roser dagens båter.

— Sikkerheten er blitt mye bedre. De som er i båten sitter i en sikkerhetscockpit. Dessuten har vi gode dykkere. Det er lagt veldig vekt på å få dette så sikkert som mulig, slår Ugland fast.

- Det kribler litt

Han er litt spent før det hele braker løs i dag. Men om han kunne tenkt seg å delta er en annen sak.

— Det er klart det kribler litt, men alle gode ting må komme til en slutt. Når man passerer 50 år så bør man holde seg mest mulig på land, ler Ugland.

— Jeg er fortsatt veldig involvert i «Jotun». Det er gøy å utvikle båten, gjøre den raskere og bedre. Det er ofte små ting som skal til for at det skal løsne. Og jeg har troen på at vi skal være med i toppen under Norwegian Grand Prix i Arendal, fortsetter Ugland.

«Jotun» har hatt en bra start i årets VM. To tredjeplasser er det blitt hittil, og båten ligger på en fin fjerdeplass i sammendraget. Ugland mener han satt sammen et bra team, med throttleman Jørn Tandberg og pilot Christian Zaborowski i spissen.

— Det er tre ting som skal til for å få båten konkurransedyktig, sier Ugland, og lister opp:

Mekanikere og preparering

En bra båt

Bra førere om bord

— Dette mener jeg vi har, og under de rette omstendighetene så er jeg sikker på at vi kan holde følge med de beste, sier Ugland.

PS! «Spirit of Norway», med Bjørn Rune Gjelsten og Steve Curtis, hadde den raskeste rundetiden under gårsdagens trening i Arendal. Duoen klokket inn 04.20,79, og var nesten fire sekunder foran «Kingo of Shades». Uglands båt «Jotun» hadde sjette beste tid.