KRISTIANSAND: Klokken 12.00 klippes snoren for toplanskrysset ved E 18 i Narvika, med en prislapp på 75 millioner kroner.

– Det er ille. Noen ganger rister det i asfalten når trailerne passerer. Det blir så deilig når de forsvinner, det blir en jubelens dag, forteller Eva Uppstad.

Sammen med sine tre døtre bor hun i et av flere titalls hus på Vige og Lund, som fra i dag får en helt ny hverdag – uten støy og støv fra tungt lastet tungtrafikk.

FRA KL. 05.00. Alle kjøretøy til betongfabrikken og de andre store industribedriftene på Vige, og Ringknuten Pukkverk i Kongsgård allé, skal heretter kjøre direkte ut på E 18. Den gamle innkjøringen blir sperret.

Ifølge Uppstad har levenet startet så tidlig som ved 05-tiden om morgenen, og vart til utpå kvelden. Med noen minutters mellomrom, til og med om lørdagene.

Og det sløses ikke på bremsene gjennom boligområdet.

– De kjører forbi i 60-70 km/t – svære trailere. Bilene er så brede at de unngår fartshumpene, forklarer trebarnsmoren.

Soverommene i huset hennes vender ut mot veien, så vekkerklokke er overflødig – men det er en mager trøst. Støv og skitt fra trafikken dekker husvegg og vinduskarmer.

Men Eva visste hva hun gjorde da hun kjøpte leiligheten for ett år siden. Hun kjente til planene – og regner med at husets verdi ikke akkurat synker fra i morgen.

KONSERTHUS. – Dette er et byutviklingsprosjekt. Den nye havnen i Kongsgårdbukta er den store delen, men så får vi en hel del positive bieffekter, konstaterer prosjektleder Inger Ann Fidjestøl fra Statens vegvesen.

I tillegg til krysset kommer 15 millioner kroner for veistrekningen til det nye havneavsnittet i Kongsgårdbukta, som dekkes av Kristiansand Havn. Veien var en forutsetning for å starte flytting av bedrifter fra Silokaia – som i neste omgang muliggjør teater— og konserthus.

– Atkomsten er en milepæl i arbeidet mot det som blir landets mest moderne transportknutepunkt, uttaler havnedirektør Stein E. Haartveit.

I Kongsgårdbukta skal det bygges ut 323 dekar ny havn i løpet av de neste ti årene, og den blir dermed et viktig nasjonalt knutepunkt for trafikken til sjøs.

Utfordringene har stått i kø i Narvika: Det er sprengt bort 40.000 kubikkmeter stein – om lag 4000 lastebillass. En 25 meter høy fylling er bygd i sjøen, og betongkulvert under E 18 – mens opptil 35.000 biler har passert per døgn.

Ifølge prosjektlederen har trafikkavviklingen gått bortimot smertefritt i byggeperioden.